אונקולוגיה

מיליוני חולים ברחבי העולם סובלים מכאב בלתי-נסבל על-רקע מחלה ממארת (מתוך כנס European Society for Medical Oncology)

מגבלות חוקיות ובירוקרטיות בנוגע לטיפול באופיואידים, שנועדו למנוע שימוש לרעה ומכירת סמים, פגעו בשימוש הרפואי הלגיטימי בתרופות אלו ומונעות ממיליוני אמריקאים חולי סרטן ברחבי העולם את קבלת הטיפול לכאב שלעיתים קרובות בלתי-נסבל.

בסקר שהוצג בכנס ה-European Society for Medical Oncology הוצג היקף הבעיה, כפי שעלה מסקר גלובאלי.

במקומות רבים ברחבי אפריקה, אסיה, המזרח התיכון, אמריקה המרכזית והלטינית, ממשלות נכשלות בטיפול הטוב ביותר להקלה על כאבים בחולים עם מחלות ממאירות.

לדברי ד”ר נתן צ’רני, מנהל המחלקה האונקולוגית ויחידת טיפול פליאטיבי בבית החולים שערי צדק בירושלים, כאב בלתי-נשלט על-רקע ממאירות הינה בעיה ברמה עולמית, לא משום שאין את הכלים הנדרשים להקלה על כאב, אלא מאחר ולמרבית החולים אין גישה לתרופות חיוניות להקלה על כאבים. ד”ר צ’רני הוא המחבר הראשי של הדו”ח ועומד בראש קבוצת ESMO Palliative Care Working Group שנת 2008.

לדברי ד”ר צ’רני, מדובר במגיפה הפוגעת במיליארדי אנשים. לא רק שהולים סובלים מכאב נוראי, שאינו מוקל, אלא גם בני המשפחה סובלים מצלקות שלרוב הן קבועות, לאור הזיכרונות של הסבל שחוו אהוביהם.

החוקרים אספו נתונים בתקופה שבין דצמבר 2010 ועד יולי 2012, מ-76 מדינות (56% מהמדינות באפריקה, אסיה, הקריביים, מרכז אמריקה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון). החוקרים העריכו כי הדו”ח מכסה כ-83% מבין 5.7 מיליארד האנשים המתגוררים באזורים אלו.

בידי ה-International Association for Hospice and Palliative Care רשימה של שבע תרופות אופיואידיות, שבעיניו הן הכרחיות להקלה על כאב ממאיר: קודאין, מורפין פומי בשחרור מיידי ואיטי, אוקסיקודון פומי, מדבקת פנטניל, מתאדון וטרמדול.

מהסקר העולמי עולה כי מעט מאוד מדינות שנבחנו סיפקו את שבע התכשירים המצויים ברשימה. לעיתים קרובות, פחות מ-3 תרופות מצויות בשימוש, הזמינות מוגבלת, והמוצרים אינם נתמכים, או נתמכים באופן חלקי בלבד ע”י הממשלה.

במדינות רבות, אחד הנושאים המרכזיים נוגע למדיניות בקרת השימוש בתרופות, המגבילה את מתן המרשמים לאופיואידים אלו ע”י הצבת מגבלות באשר למינון ו/או משך הטיפול. ידוע באילו מדינות הגישה לטיפול בתרופות להקלה על כאב אינה אופטימאלית, ידוע גם כמה החולים משלמים מכיסם לרכישת תרופות אלו וכי במדינות עם מחסומים בירוקרטים רבים כמעט אין אפשרות לקבל מרשם לתרופות אלו, לרכוש את  התרופות בבית מרקחת ולנפק את התרופה.

במרבית המדינות שנבחנו, אם לא בכולן, החולים נתקלים במחסומים בירוקרטים במספר שלבים במהלך הדרך.

מומחים בתחום הסבירו כי בטיולם ברחבי העולם הם בחנו את הבעיה של חולי סרטן שאינם מצליחים להניח ידם על אופיואידים להקלה על כאב. לדבריהם, בהודו, לדוגמא, כמעט ואין אפשרות להשיג מורפין. הם הציגו סרטון בו נראתה אישה עם גידול מאסיבי בשד , מזוהם בבירור, הנאנקת מכאבים וטוענת כי אינה יכולה לישון בלילה. בתה מספרת שאימה זועקת מכאבים ביום ובלילה. עם טיפול תרופתי טוב, החולה לא הייתה סובלת וזועקת מכאבים.

מרבית המורפין בשימוש ברחבי העולם (80-95%) משמש במדינות בעלות הכנסה גבוהה.בארצות הברית וקנדה, השימוש במורפין נע סביב 75 מיליגרמים לאדם בשנה. הממוצע העולמי הוא 6 מ”ג לאדם בשנה. בהודו, מדובר ב-0.095 מיליגרם לאדם לשנה בלבד, למרות שהודו היא היצרנית הגדולה ביותר של מורפין ברחבי העולם. לרוב המזל, נתונים אלו אינם מבחינים בין מורפין המשמש להקלה על כאב ובין תחליפים המשמשים לטיפול בהתמכרויות.

לסיכום, הנטל של כאב חמור הוא כה גדול, עד שחלק מהחולים שוקלים לקחת את חייהם בידיהם, לאונקולוגים החובה לנסות ולסייע למטופליהם.

מתוך כנס European Society for Medical Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה