אונקולוגיה

איכות שינה ירודה מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם עמיד לטיפול (American Heart Association High Blood Pressure Research Scientific Sessions)

 

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association High Blood Pressure Research עולה קשר בין איכות שינה ירודה ובין הכפלת הסיכון ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי בנשים, כאשר בבסיס המנגנון עומד ככל הנראה דיכאון.

החוקרים מדגישים כי מדובר היה באיכות שינה ירודה ולא במשך שינה, שהיוו גורם חשוב בקשר עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. הם זיהו הבדל גדול בין גברים ונשים. לדבריהם, בנשים, נמצא קשר בולט בין איכות שינה ירודה ובין הפרעת דיכאון וחרדה ויתר לחץ דם עמיד לטיפול, אך לא כך היה בגברים. ההבדל נותר לאחר תקנון לגורמים שונים. בנשים, הם מצאו כי איכות שינה ירודה לוותה בעליה של פי חמש בסבירות ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, גם לאחר תקנון.

החוקרים מזהירים כי מדובר היה במחקר חתך בלבד, הם יכולים לקבוע כי קיים קשר בלתי-תלוי בין איכות שינה ירודה ובין יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי, אך אינם יכולים להסיק מכך כי מדובר בקשר סיבתי. לשם כך דרוש מחקר פרוספקטיבי. ייתכן גם כי יתר לחץ דם גורם לנדודי שינה, אך החוקרים מאמינים כי בפועל נדודי שינה מחמירים את יתר לחץ הדם.

עדויות ניסיוניות תומכות בהשערה זו, שכן ידוע כי הפרעה בשינה מעוררת את מערכת העצבים המרכזית ומביאה לעליה ברמות קורטיזול, אלו מביאים מצידם לעליה בלחץ הדם.

במסגרת המחקר, החוקרים אספו נתונים אודות איכות השינה, חרדה/דיכאון וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, אודות 270 משתתפים עם יתר לחץ דם. איכות השינה נקבעה לפי מדד PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index) וחרדה ודיכאון נמדדו לפי שאלון BDI (Beck Depression Inventory). איכות שינה ירודה הוגדרה בנוכחות מדד PSQI מעל 5, תסמיני דיכאון בחומרה קלה עד חמורה נקבעו לפי מדד BDI של מעל 10. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה. יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי הוגדר ככישלון איזון יתר לחץ דם עם שלוש תרופות, או יותר.

נתונים מלאים היו זמינים אודות 234 חולים, מחציתם היו נשים. משך השינה הממוצע היה 6.4 שעות, ו-49% מהמשתתפים ישנו פחות משש שעות בלילה, ממצא שהיה דומה בשני המינים. עם זאת, בנשים תועדו מדדי PSQI גבוהים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של איכות שינה ירודה. בנשים נרשמו גם מדדי דיכאון גבוהים יותר ושכיחות תסמיני דיכאון הייתה גבוהה יותר, בהשוואה לגברים.

שכיחות יתר לחץ דם עמיד לטיפול עמדה על 15% מהחולים, ובחולים אלו נרשמו מדדי PSQI גבוהים יותר בהשוואה לחולים ללא יתר לחץ דם עמיד לטיפול, הבדל שתועד בנשים, אך לא בגברים. תועדה מגמה דומה בקשר בין מדדי דיכאון ובין יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי.

מניתוח סטטיסטי עלה כי איכות שינה ירודה קשורה בקשר בלתי-תלוי עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול (יחס סיכויים של 2.2). עם זאת, קשר זה איבד משמעות כאשר החוקרים כללו במודל תסמיני דיכאון.

American Heart Association High Blood Pressure Research Scientific Sessions

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה