חשיבות תנאי הטיפול הראשוני בנשים עם סרטן שד (Ann Fam Med)

בנשים החולות בסרטן שד, מתן טיפול הולם במסגרת המרפאה הראשונית עשוי להביא לשיפור התוצאות. מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ספטמבר/אוקטובר של כתב העת Annals of Family Medicine עולה כי ביקורים תדירים יותר לרופא המטפל לוו  באבחנה מוקדמת ותוצאות טובות יותר.

בנשים שפנו עשר פעמים למרפאה, או יותר, במהלך תקופה של 24 חודשים לפני אבחנה של הממאירות, נרשמה ירידה של 50% בסיכויים לאבחנה של מחלה בשלב מתקדם. בנוסף, שיעורי התמותה עקב סרטן שד היו נמוכים ב-41% ושיעורי התמותה הכוללים היו נמוכים ב-27% בקרב נשים אלו, בהשוואה לנשים שפנו עד פעם אחת בלבד.

לדברי החוקרים, אחד ההסברים האפשריים לתוצאות אלו הינו השימוש הנרחב יותר בבדיקות ממוגרפיה, שהוביל לאבחנה בשלב מוקדם יותר. הסיכויים לבדיקת ממוגרפיה קודמת עלו כאשר נעשה שימוש תדיר יותר בשירותים האמבולטוריים של הרופא המטפל. בנשים שפנו עשר פעמים לרופא נרשמה עליה של פי ארבע בסיכויים לבדיקת ממוגרפיה קודמת, בהשוואה לאלו שפנו פעמים מעטות.

כמו כן, החוקרים מדווחים כי הסיכויים לבדיקת ממוגרפיה קודמת עלו עם עליה במספר הביקורים לרופא אחר, פרט לרופא המטפל; זוהה קשר בין למעלה מעשר פניות ובין עליה של פי 3.3 בסיכויים לממוגרפיה קודמת.

בחלקו הגדול, הקשר בין תמותה עקב סרטן שד ובין ביקורים לרופא המטפל נבע מאבחנה של המחלה בשלב מוקדם יותר. עם זאת, קשר זה נותר גם לאחר תקנון לשלב המחלה בעת האבחנה. מכאן עולה כי הרופא המטפל עשוי לשחק תפקיד מעבר לבדיקות סקירה של ממוגרפיה; הוא עשוי לסייע גם בהחלטות הטיפוליות, לעודד גישה לטיפול, להבטיח היענות לטיפול, לספק מעקב ולסייע בטיפול פסיכו-סוציאלי.

הסקירה הרטרוספקטיבית כללה למעלה מ-105,000 נשים מבוטחות במדיקייר, שאובחנו עם סרטן שד בין השנים 1994-2005. החוקרים העריכו את מספר הביקורים למרפאות שונות במהלך 24 חודשים לפני האבחנה של הממאירות, ובחנו את הסיכויים לאבחנה של מחלה בשלב מתקדם ואת שיעורי ההישרדות.

חציון הגיל של המשתתפות במחקר היה 76 שנים, מרבית החולות אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם (0, I או II, 80.9%).

הנשים פנו בממוצע 14 פעמים לרופא המטפל או לרופאים אחרים במהלך 24 החודשים שקדמו לאבחנה. החוקרים זיהו קורלציה בין פניות לרופא המטפל ובין פניות לרופאים אחרים.

הסיכויים לאבחנה של מחלה בשלב מאוחר ירדו עם עליה במספר הפניות האמבולטוריות לרופאים שונים. בנשים שעברו בדיקות ממוגרפיה נרשם סיכון נמוך יותר לאבחנה של מחלה בשלב מאוחר (יחס סיכויים מתוקן של 0.36, p<0.001).

פניות רבות יותר לרופא המטפל לוו בשיעורי תמותה נמוכים יותר על-רקע סרטן שד. קשר זה נותר על כנו, אם כי נחלש, כאשר החוקרים כללו במודלים גם את שלב המחלה בעת האבחנה ואת גודל הגידול.

שיעורי התמותה מכל-סיבה ירדו עם עליה במספר הפניות לרופא המטפל בנשים שפנו עד פעם אחת לרופא, יחס הסיכון עמד על 1.0 (השוואה); עם 2-4 ביקורים יחס הסיכון עמד על 0.76; עם 5-10 פניות עמד על 0.70 ועם 11 ביקורים ומעלה, יחס הסיכון עמד על 0.73.

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר אך סבורים כי ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות מקומו של הרופא המטפל באבחנה מוקדמת של ממאירות של השד. עם זאת, אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Ann Fam Med. 2012;10:401-411

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה