אונקולוגיה

מה בין צריכת חומצות שומן בתזונה ובין שיעורי ההישרדות עקב ממאירות של הערמונית? (Am J Epidemiol.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Epidemiology עולה כי לחומצות שומן אומגה-שלוש וצריכת שומן בתזונה השפעה בולטת על שיעורי ההישרדות של חולים עם ממאירות של הערמונית.

למרות שתואר קשר בין שומן בתזונה ובין הסיכון לממאירות של הערמונית, הקשר בין חומצות שומן ספציפיות וההישרדות של סרטן ערמונית עדיין אינו ברור.

החוקרים בחנו את הצריכה התזונתית של 14 חומצות שומן  במחקר מבוסס-אוכלוסייה שכלל 525 גברים משבדיה עם סרטן ערמונית בשנים 1989-1994. מודלים שונים בחנו את הקשר בין שלב הגידול בעת האבחנה (גידול ממוקם: T0-T2/MO; גידול מתקדם: T0-T4/M1, T3-T4/M0).

בקרב כל הגברים, באלו עם צריכה גבוהה של חומצות שומן אומגה שלוש, כולל DEA (Docosahexaenoic Acid) וצריכת חומצות שומן דגים נרשמה ירידה של 40% בסיכון לתמותה עקב ממאירות של הערמונית (p=0.05). בגברים עם סרטן ערמונית מקומי, יחס הסיכון עמד על 2.07 (p=0.03) עם צריכת שומן כוללת מוגברת, 2.39 עם צריכת Myristic Acid ו-2.88 עם חומצות שומן קצרות שרשרת (C4-C10), עם סיכון מוגבר לתמותה ספציפית עקב המחלה ברבעון העליון, בהשוואה לרבעון התחתון.

מתוצאות המחקר עולה כי צריכה רבה של חומצות שומן רוויות מסוימות וצריכה כוללת של שומן, עשויה לפגוע בשיעורי ההישרדות עקב ממאירות של הערמונית, בעיקר בגברים עם מחלה ממוקמת. מנגד, צריכה גבוהה של חומצת שומן אומגה-שלוש עשויה לשפר את שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה בכל הגברים.

Am J Epidemiol. 2012;176(3):240-52

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה