אונקולוגיה

הערכת הטיפול באריתרופויאטין בחולי AML ומושתלי מח עצם (Cancer)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים כי טיפול באריתרופויאטין עשוי להביא לשיפור איכות החיים של חולים עם AML (Acute Myeloid Leukemia) וחולים לאחר השתלה אלוגנית של תאי מח עצם, לצד שיפור בערכי המוגלובין והפחתת הצורך במנות דם. עם זאת, טיפולים אלו אינם משפיעים על שיעורי ההישרדות של החולים.

חולים תחת טיפולי כימותרפיה והשתלה אלוגנית של תאי מח עצם בשל AML מפתחים לעיתים קרובות אנמיה ונדרשים לעירויים רבים, אך עדיין חסרות המלצות למתן תכשירי ESA (Erythropoiesis Stimulating Agents) באוכלוסיות אלו.

כעת ערכו החוקרים מחקר פרוספקטיבי במטרה לבחון את ההשפעות של מתן ESA על איכות החיים של חולים. יעדי סיום משניים כללו הערכה של החלמת ערכי המוגלובין, עירויי כדוריות דם אדומות, שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות ללא-אירועים. המחקר כלל חולים מבוגרים עם ערכי המוגלובין של 11 גרם לד”ל ומטה, לאחר טיפול כימותרפי קונסולידציה בשל AML (קבוצה 1, 52 חולים), או לאחר השתלה אלוגנית של תאי מח עצם בשל כל מחלה המטולוגית (קבוצה 2, 55 חולים). החולים טופלו בזריקות תת-עוריות של ESA פעם בשבוע, למשך תקופה מקסימאלית של שישה חודשים והטיפול הופסק כאשר ערכי המוגלובין הגיעו ל-12 גרם לד”ל.

איכות החיים נבחנה עפ”י מדד FACT-An (Functional Assessment of Cancer Therapy Anemia), הכולל את שאלון FACTG (FACT General), FACT-F (FACT Fatigue) ו-FACT Anemia (FACT-An). מדדים אלו נבחנו בתחילת המחקר, לאחר חודש, חודשיים, שלושה חודשים וחצי שנה מתחילת המחקר.

באוכלוסיה הכוללת נרשם שיפור באיכות החיים עם ESA של 83% (קבוצה 1) ו-71% (קבוצה 2) של חולים עם ערכי המוגלובין שהגיעו ל-12 גרם לד”ל ומעלה, ללא צורך בעירויי דם. תוצאות מדדי איכות החיים הדגימו שיפור מובהק סטטיסטית במשך הזמן לפי מדדי FACT-Anemia (p=0.001) ו-FACT Fatigue (p=0.003).

מניתוח הנתונים עלתה ירידה של 4 מנות כדוריות דם אדומות לכל חולה בקבוצה 1 (p=0.0002) ושלוש מנות דם לכל חולה בקבוצה 2 (p=0.04).

לא תוארו הבדלים משמעותיים מבחינת אירועים תרומבואמבוליים, שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות ללא-אירועים בין קבוצת המטופלים בתכשירי ESA ובין קבוצת הביקורת.

החוקרים מציעים כי ממצאים אלו תומכים בהשערה לפיה תכשירי ESA עשויים לשפר את איכות החיים של החולים, להביא לשיפור בערכי המוגלובין ולהפחתת מספר עירויי הדם הנדרשים , ללא השפעה על שיעורי ההישרדות של החולים.

Cancer, published online 28 June 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה