אונקולוגיה

החשיפה לקרינה עקב בדיקות CT בילדות והסיכון ללויקמיה וגידולים מוחיים מאוחר יותר (Lancet)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet עולה כי חשיפת ילדים לקרינה בעקבות בדיקות CT (Computed Tomography) במינון מצטבר של כ-50 mGy עשוי להביא לעליה של כמעט פי שלוש בסיכון ללויקמיה ומינונים של 60 mGy עשויים להביא לעליה של פי שלוש בסיכון לגידולים מוחיים.

בספרות הרפואית ובעיתונות פורסמו מאמרים רבים במהלך חמש השנים האחרונות בנוגע לסיכון האפשרי לממאירויות בעקבות בדיקות CT. במסגרת המחקר התבססו החוקרים על רשומות רפואיות ממדגם רטרוספקטיבי בבריטניה להערכת התפתחות לויקמיה וגידולים מוחיים ב-170,000 ילדים שעברו בדיקת CT בין השנים 1985-2002. שני שליש מהמקרים היו בדיקות CT של הראש וכל הילדים היו מתחת לגיל 22 בעת החשיפה.

באמצעות מאגרי נתונים אלקטרוניים, החוקרים בחנו את המשתנים הדמוגרפיים ופרטי בדיקות ההדמיה וקשרו זאת אל מול נתונים ממאגר ממאירויות ארצי. מאחר וחלק מהילדים עברו את הבדיקות כחלק מההערכה לממאירויות, החוקרים לא כללו ילדים שפיתחו לויקמיה מתחת לגיל שנתיים או גידולים מוחיים מתחת לגיל חמש שנים .

החוקרים ניסו להתייחס לדרגת החשיפה לקרינה במספר דרכים. ראשית, הם העריכו את החשיפה עם כל סקירה על-בסיס אזורי הגוף שנסרקו והעריכו את החשיפה לקרינה של מח העצם והמוח. הם גם התייחסו לשנת הסקירה, מאחר והסורקים החדשים דורשים כמות קרינה קטנה יותר.

בסה”כ, זוהו 74 מקרים של לויקמיה ב-1.7 מיליון שנות-אדם של מעקב ו-135 מקרים של גידולים מוחיים במעקב של 1.1 מיליון שנות-אדם. הם זיהו קשר חיובי בין הסיכון לאחד מסוגי הממאירויות ובין מינון הקרינה המשוער בבדיקת CT.

החוקרים מעריכים כי 5-10 בדיקות CT יובילו לחשיפה מצטברת לקרינה של כ-50 mGy למח העצם, בעוד ש-2-3 סריקות CT של המוח יובילו לחשיפה מצטברת לקרינה של כ-60 mGy. רמת החשיפה לקרינה עקב 5-10 בדיקות CT של הראש מלווה בסיכון יחסי של 3.18 ללויקמיה. בדומה 2-3 בדיקות CT של הראש לוו בסיכון יחסי של למעלה מ-3.0 לגידולים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה לבדיקת CT בילדים מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתפתחות ממאירויות בשלב מאוחר יותר, כאשר 2-3 בדיקות CT של הראש מביאות לעליה של פי שלוש בסיכון היחסי לגידולים מוחיים בעתיד ו-5-10 בדיקות CT של הראש לוו בעליה של פי שלוש בסיכון היחסי ללויקמיה.

החוקרים מודעים למגבלות המחקר אך למרות זאת, הקשר תלוי-מינון שזיהו הינו אחד הממצאים הבולטים של המחקר ורומזים להסבר ביולוגי הקושר בין חשיפה לבדיקת CT ובין הסיכון להתפתחות ממאירויות בשלב מאוחר יותר.

Lancet. 2012 Aug 4;380(9840):499-505

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה