אונקולוגיה

העלאת מינון של escitalopram (ציפרלקס) או העברה ל-duloxetine (סימבאלתה) במטופלים שלא הגיבו לציפרלקס 10 מ”ג ? (Clin Drug Investig )

ע”פ מחקר חדש מה-Clin Drug Investig , במטופלים עם דכאון שלא הגיבו לטיפול ב-escitalopram (ציפרלקס) במינון של 10 מ”ג ליום, המשך טיפול במינון ציפרלקס 20 מ”ג ליום יעיל יותר מאשר העברת המטופל לתרופה מקבוצת ה-SNRI כמו duloxetine (סימבאלתה) במינון 60 מ”ג ליום.

החוקרים מסבירים ברקע שקיים מידע השוואתי מועט בלבד על טיפול בקו שני במצב של דכאון חמור. העלאת מינון עם SSRI או מעבר ל-SNRI בקרב אלו שלא הגיבו ל-SSRI הראשוני הינן אופציות אפשריות. החוקרים מציינים שלעיתים קרובות לא ברור אם יש הבדלים ביעילות ובסבילות בין טיטרציה של SSRI או מעבר ל-SNRI .

מטרת המחקר הייתה להעריך סבילות ויעילות של העלאת מינון של ציפרלקס לעומת מעבר לסימבאלתה במטופלים שלא הגיבו לטיפול בציפרלקס 10 מ”ג ליום.

המחקר היה מבוקר אקטיבי, בשתי קבוצות מקבילות, כפול סמיות, אקראי באוכלוסיה בקהילה בקרב מטופלים עם דכאון חמור אשר לא הגיבו (לפי שיפור קטן יותר מ-50% במדד  MADRS ) לשני שבועות טיפול חד סמיות בציפרלקס 10 מ”ג ליום. המשתתפים חולקו באופן אקראי ל-8 שבועות של טיפול בפרוטוקול כפול סמיות לשני הטיפולים.

השתתפו 571 גברים ונשים בגילאים של בין 18-65 עם דכאון חמור (מדד MADRS מעל 30 נקודות) שהחלו בטיפול בציפרלקס במינון של 10 מ”ג ליום.

במהלך שלב הרנדומיזציה, 474 מטופלים שלא הגיבו לטיפול הראשוני חולקו באופן אקראי לקבלת ציפרלקס 20 מ”ג ליום (229 משתתפים) או סימבאלתה 60 מ”ג ליום (245 משתתפים).

יעד המחקר המרכזי היה הזמן להפסקת ההשתתפות במחקר מכל סיבה.

נמצא שלא היו הבדלים בין הקבוצות בזמן עד הפסקת ההשתתפות במחקר (יחס הסיכון לציפרלקס מול סימבאלתה היה 0.95 ברווח בר סמך של 0.64-1.41 ו-P=0.727 ) .

הטיפול בציפרלקס בהשוואה לסימבאלתה נמצא כמשיג שיפור מובהק במדד ה-MADRS בסוף השבוע השמיני (ההבדל לפי שיטת ממוצע הריבועים הפחותים , ה-LSMD , היה 1.87- (בטווח של בין 3.6- ל-0.14- , p=0.034 ) תוך שימוש בתצפית האחרונה שנמדדה.

באופן מובהק (p = 0.013) יותר מטופלים בקבוצת הציפרלקס 20 מ”ג (54% לעומת 42%) הגיעו להפוגה במצב הדכאון בשבוע ה-8 לטיפול. 

תופעות הלוואי היו דומות בין שתי הקבוצות. 

החוקרים מסכמים כי במטופלים עם דכאון חמור שלא הגיבו היטב לטיפול ראשוני בציפרלקס 10 מ”ג ליום, העלאת המינון לציפרלקס 20 מ”ג ביום הייתה יעילה יותר בהשוואה להעברת המטופלים לסימבאלתה 60 מ”ג ליום. עם זאת, שיעורי הפסקת הטיפול מכל סיבה ועל רקע תופעות לוואי היו דומים בשתי הקבוצות.

Clin Drug Investig. 2012 Jun 1;32(6):373-85.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה