אונקולוגיה

האם התקרחות מוקדמת הינה גורם סיכון לסרטן הערמונית? (מתוך הכנס השנתי ה-107 מטעם ה-American Urological Association)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-107 מטעם ה-American Urological Association עולה כי דפוס התקרחות גברי עשוי להוות גורם סיכון בלתי-תלוי לסרטן הערמונית.

החוקרים מסבירים כי יש לאשר את הממצאים במחקרים נוספים, אך כי במידה והדבר נכון, אזי המסר הוא כי גברים קרחים, בעיקר בגיל צעיר, מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הערמונית ולכן נדרשות בדיקות סקר תדירות יותר וייתכן אף בשלב מוקדם יותר.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-200 גברים בגילאי 59-70 שנים, והחוקרים מצאו גם כי שילוב קרחות עם יחס אורך האצבע אינו גורם מנבא לסרטן ערמונית, כפי שחלק סברו. הם מסבירים כי אנדרוגנים משחקים תפקיד בהתפתחות דפוס התקרחות גברי וכי יחס האורך של האצבע המורה והקמיצה הינו גם סמן לחשיפה לאנדרוגנים, כאשר מדד נמוך מעיד על פעילות גבוהה לפני הלידה.

במסגרת המחקר כללו החוקרים 196 גברים שהופנו למרפאתם לצורך ביופסיה של הערמונית. חציון גיל המשתתפים עמד על 64 שנים ורמת PSA הייתה 5.8. אורך האצבעות נקבע באמצעות מד דיגיטאלי ודפוס התקרחות גברי נקבע על-פי סולם של 0-4.

מניתוח הנתונים עולה קשר בין דפוס התקרחות גברי ובין סרטן ערמונית (p=0.03), אך לא עם יחס 2D-4D. מניתוח רב-משתנים, שלקח בחשבון דפוס התקרחות גברי ויחס 2D:4D וכן גיל, בדיקה רקטאלית תקינה או לא-תקינה ורמות PSA, נוכחות דפוס התקרחות גברי נותרה גורם מנבא משמעותי לסרטן ערמונית.

החוקרים מוסיפים כי הם זיהו קשר מנה-תגובה, כאשר דפוס התקרחות חמור יותר היה קשור באופן בולט יותר עם סרטן ערמונית בתשובות ביופסיה. עבור התקרחות פרונטאלית, יחס הסיכויים עמד על 2.0; עם התקרחות קלה, בינונית וחמורה של קודקוד הראש, יחס הסיכויים עמד על 2.1, 2.5 ו-2.9, בהתאמה.

להערכת החוקרים, בגברים עם דפוס התקרחות גברי בגיל צעיר, כלומר בשנות העשרים או השלושים לחייהם, מומלץ לערוך בדיקות סקר תדירות יותר, וכן, הסף לביופסיה בגברים אלו צריך ככל הנראה להיות גבוה יותר בהשוואה לגברים שאינם קרחים.

מתוך הכנס השנתי ה-107 מטעם ה-American Urological Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה