אונקולוגיה

מהו הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות בעקבות בדיקות הדמיה של הלב? (מתוך כנס Society of Cardiovascular Computed Tomography)

אעפ”י שמינוני הקרינה עקב בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת של הלב ירדו משמעותית, הסיכון המוגבר לממאירות בעקבות מינונים נמוכים אינו-ידוע, לכן על רופאים לשקול בזהירות את היתרונות אל מול הסיכונים בביצוע בדיקות אלו.

לדברי המומחים, שהציגו את דבריהם במהלך כנס מטעם Society of Cardiovascular Computed Tomography, נושא מינון הקרינה צפוי להישאר על הפרק לתקופה ארוכה.

בעקבות הגדילה האקספוננציאלית בשימוש בקרינה במסגרת בדיקות הדמיה של הלב, חלה עליה בחשש מפני השפעות החשיפה לקרינה. במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, בממוצע, אדם שהתגורר בארצות הברית נחשף כל שנה למנת קרינה של 3.86 mSv, שמקורה היה במשאבים רפואיים (15%). בשנת 2006, בממוצע, אמריקאים נחשפו למנת קרינה שנתית של 6.2 mSv, כאשר בדיקות הדמיה רפואיות היו אחראיות ל-47.8% ממנה (כולל 18.9% מבדיקות הדמיה של הלב).

בינתיים, מדו”ח BEIRVII (Biological Effects of Ionizing Radiation VII) עלו עדויות מדעיות העולות בקנה אחד עם ההשערה לפיה קיים קשר מנה-תגובה ליניארי בין חשיפה לקרינה מייננת ובין התפתחות ממאירויות סולידיות בבני אדם.

עם זאת, קשה מאוד להעריך את הסיכון ארוך הטווח לממאירויות בעקבות מנות קרינה נמוכות מאוד. דרוש מחקר שיכלול כמיליון משתתפים עם מעקב של כעשרים שנים, דבר שלא צפוי להתבצע לעולם.

החדשות הטובות הן שמינוני קרינה עקב בדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) של העורקים הכליליים ירדו באופן עקבי מ-20mSv לפני שמונה שנים אל מתחת ל-2mSv עם הטכנולוגיות החדשות וכיום נוקטים בגישות שונות להפחתת מינוני הקרינה.

מומחים בתחום הוסיפו כי יש לבחור בקפידה את החולים לצמצום הסיכון הכרוך בקרינה עם בדיקות אלו, ויש להבטיח בחירה של חולים שיזכו לתועלת הרבה ביותר מבדיקות ההדמיה.

Society of Cardiovascular Computed Tomography

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה