אונקולוגיה

תוצאות מבטיחות לטיפול ב-Ibrutinib כנגד לימפומה אגרסיבית (מתוך הכנס השנתי מטעם American Association for Cancer Research)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research דיווחו חוקרים על תוצאות מבטיחות לטיפול הניסיוני ב- Ibrutinib בחולים עם לימפומה אגרסיבית ועמידה לטיפול מסוג DLBCL (Diffuse Large B-Cell Lymphoma). למרות שמדובר בממצאים ראשוניים, המומחים בתחום נרגשים מהתוצאות שעלו מהמחקר.

לדברי החוקרים, Ibrutinib הינה תרופה ראשונה במשפחת תרופות המעכבות באופן סלקטיבי את פעילות BTK (Bruton’s Tyrosine Kinase), לו חלק חשוב במסלול הקולטנים של תאי B. התרופה מצויה בשלבי פיתוח לטיפול במספר ממאירויות שמקורן בתאי B, הן כטיפול מונותרפי והן בשילוב עם תכשירים אחרים.

באשר לממאירויות מסוג DLBCL, תת-סוג ABC (Activated B-Cell) מהווה כ-40% מהמקרים ולו התוצאות הגרועות ביותר עם הטיפול הנוכחי. למעלה מ-20% מהגידולים הללו כוללים מוטאציות בתת-יחידה CD79B ו-CD79A של BCR, וב-18% מהמקרים, מוטאציות אלו מופיעות בשייר טירוזין בודד. על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים יצרו שיתוף פעולה עם Pharamacyclics לפיתוח Ibrutinib, תרופה המביאה לאינאקטיבציה בלתי-הפיכה של BTK.

החוקרים בחנו תחילה את הטיפול התרופתי במחקר פיילוט בחולים עם ABC DLBCL. התרופה נבחנת כיום במחקר רב-מרכזי הנערך בימים אלו, גם הוא בחולים עם |DLBCL.

כל החולים במחקר הפיילוט אובחנו עם ABC DLBCL ומתוצאות המחקר, בשילוב עם תיאורי מקרים, עולה כי למתן Ibrutinib כטיפול בודד עשויה להיות השפעה משמעותית כנגד לימפומה, עם תופעות לוואי מינימאליות.

החוקרים דיווחו על התוצאות של שני חולים ממחקר הפיילוט. הראשונה היא חולה בת 52 עם מוטאציה CD79BY196C ואלל נפוץ של MYD88 . החולה אובחנה עם הישנות לאחר שני מחזורי טיפול כימותרפי. היא טופלה ב- Ibrutinib, ולאחר שמונה שבועות נרשמה תגובה מלאה שאושרה בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת ו-PET. כעת היא בהפוגה מזה 16 חודשים, ללא תופעות לוואי משמעותיות.

החולה השנייה היא אישה בת 59 שנים עם מחלה עמידה, לאחר כשלון שלושה משטרי טיפול. בגידול שאובחן לא זוהו מוטאציות גנטיות, מכאן עולה כי המוטאציות אינן הכרחיות לצורך פעילות התרופה. לחולה מחלה מאסיבית בבטן ועם הגידול הלוחץ על הקיבה היא לא הייתה מסוגלת לאכול. החולה חשה בטוב ותוך שבוע אחד השתחררה מבית החולים. לאחר שלושה שבועות, הגידול נעלם ברובו, למרות שלא היה מדובר בתגובה מלאה. מדובר בתגובה משמעותית, כאשר תרופה אחת הביאה לתגובה של גידול שלא הגיב לקווי טיפול קודמים.  החולה נותרה בהפוגה חלקית למשך חודש וחצי .

בעקבות תוצאות מחקר הפיילוט, הותחל מחקר רב-מרכזי בשלב 2 להערכת חולים עם DLBCL, עם 47 חולים שגויסו עד לתחילת מרץ, 2012. עשרה חולים אובחנו בבדיקות גנטיות עם ABC DLBCL; מביניהם, 4 הגיבו לטיפול וחולה אחד הגיב באופן מלא.

החוקרים מדגישים את בטיחות התרופה, כאשר מהממצאים עולה כי אין עדויות לזיהומים אופורטוניסטיים ולכן מניחים כי ניתן לסבול את התרופה לתקופה מסוימת. תגובות לטיפול זוהו גם בחולים עם DLBCL מסוגים אחרים, עדות לתפקיד נרחב יותר לטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ל- Ibrutinib פעילות משמעותית נגד הגידולים, עם תופעות לוואי מעטות והם מאמינים כי מדובר בתרופה שתשנה את אופן הטיפול בלימפומה.

American Association for Cancer Research (AACR) Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה