אונקולוגיה

ההשפעות של חשיפה לחום וזיהום אוויר על לחץ הדם (Environmental Health Perspectives)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולי סוכרת, זיהום ע”י חומר חלקיקי מלווה בעליה בערכי לחץ הדם, כאשר אוזון קשור בירידה בלחץ הדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם ותת לחץ-דם אורתוסטטי, עם עליה בסיכון לתמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם במהלך גלי חום וחשיפה רבה לזיהום אוויר. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם חשיפה קצרת-טווח לזיהום אוויר (חלקיקים עדינים, אוזון) וחום הביאה לשינויים בלחץ הדם העורקי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים ערכו סקר שכלל 70 חולים עם סוכרת מסוג 2, תוך הערכת לחץ הדם וגלי הדופק כל שבועיים, עד חמש פעמים (355 מדידות חוזרות). עוד נערכו מדידות שעתיות מאתרים מרכזיים להערכת חלקיקים עדינים, אוזון ונתונים מטאורולוגיים. החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי במטרה לבחון את הקשר בין חלקיקים עדינים, אוזון וטמפרטורת האוויר ובין לחץ הדם הסיסטולי, הדיאסטולי ולחץ הדם העורקי הממוצע.

מהנתונים עולה כי עליה ברבעון מסת החומרים החלקיקיים בעלי קוטר אירודינאמי של 2.5 מיקרומטר, או פחות, ובחשיפה לפחם שחור בחמשת הימים האחרונים (3.54 ו-0.25 מיקרוגרם לממ”ק, בהתאמה) ניבאה עליה של 1.4 מ”מ כספית ו-2.2 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, בהתאמה. מנגד, עליה ברבעון ממוצע רמות אוזון (13.3 ppb) לוותה בירידה של 5.2 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי. עוד נמצא קשר בין טמפרטורה גבוהה יותר ובין ירידה שולית בלחץ הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה קשר בין זיהום חלקיקי ובין עליה בלחץ הדם, ומנגד, קשר בין אוזון ובין ירידה בערכי לחץ הדם. להשפעות אלו עשויה להיות חשיבות קלינית בחולים בהם כבר ישנה פגיעה בתפקודי בקרה עצמית.

Environmental Health Perspectives. 2012;120(2):241-246

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה