אונקולוגיה

הגבלת טווח סריקת CT אינה פוגעת בשיעורי האבחנה של ממצאים ריאתיים (מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology)

ממחקר חדש שהוצג בכנס מטעם ה-European Congress of Radiology עולה כי הגבלת טווח סריקת CTA (Computed Tomography Angiography) אינה משפיעה משמעותית על שיעור הנגעים המאובחנים, בהשוואה לטווח סריקה מלא, אך מפחיתה משמעותית את החשיפה להקרינה של איברים מרכזיים הרגישים לקרינה.

מבין החולים המופנים לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת לשלילת תסחיף ריאתי, 5-15% מאובחנים עם תסחיף ריאתי, ב-50% אין כל ממצא נראה, וביתר ניתן לזהות גורם ברור לתסמינים שלהם (דוגמת אי-ספיקת לב, דלקת ריאות או כשל ריאתי) או ממצאים אקראיים ובעלי חשיבות לא-ברורה לתסמיני החולים.

טכנולוגיות מודרניות לבדיקות CT מאפשרות הדמיה מהירה יותר של כל בית החזה, אך בעלות של עליה במינוני הקרינה אליה נחשפים המטופלים.

בשל מהירות הסריקה האיטית של טכנולוגיות קודמות, בדיקת CTA של הריאות בוצעה בעבר מקשת אבי העורקים לבסיס החדר הימני. החוקרים שיערו כי השימוש בטכנולוגיה החדשה, עם הגבלת טווח הסריקה לממדים הינים, עשויה לסייע בצמצום החשיפה לקרינה.

מטרת המחקר הייתה לקבוע אם הגבלת טווח הסריקה מקשת אבי העורקים עד לבסיס הלב תוביל לפספוס ממצאים בעלי חשיבות, דוגמת תסחיף ריאתי מבודד, קשרית ריאתית או ממאירות שלא הייתה ידועה בעבר.

במסגרת המחקר, שני סוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את תוצאות סריקת CTA של 461 חולים (בגיל ממוצע של 57.8 שנים), מהם 253 נשים. לאחר מכן החוקרים סרקו רק הדמיות של אותם חולים שהיו מעל לקשת אבי העורקים ומתחת לבסיס הלב.

חציון אורך הסריקה המלאה היה 290 מ”מ, לעומת 169.3 מ”מ עם טווח סריקה מוגבל (ירידה ממוצעת של 122 מ”מ, p<0.05).

עם טווח סריקה מוגבל, הרופאים פספסו ממצאים לא-תקינים ב-43.8% מהנבדקים (202 מבין 461). עם זאת, למרות ש-16.3% (33 מבין 202) מהממצאים החריגים הללו היו משמעותיים, רק 6% (2 מבין 33) היו חדשים. בסה”כ, ממצאים חריגים משמעותיים, כולל מקרה אחד של ממאירות של הכליה ומחלה פריטונאלית אחת, לא זוהו רק ב-0.4% מהסריקות (2 מבין 461).

הממצאים האחרים שלא זוהו היו ידועים בעבר או שהיו ממצאים אקראיים, דוגמת מחלה דלקתית או קשרית ריאתית שטיבה לא-ברור.

מהערכת החשיפה לקרינה עלה כי CTA של הריאה עם טווח מוגבל של הסריקה הפחית את החשיפה בשיעור של 34.4% (מ-11.1 mSv ל-7.25 mSv), עם הפחתה משמעותית של החשיפה לקרינה לאיברים רגישים (ירידה של 81.6% בחשיפת הכליות לקרינה וירידה של 41.2% בחשיפה של המוח לקרינה).

מדובר בממצאים מוקדמים, מהם עולה כי הגבלת טווח הסריקה מביאה להפחתה משמעותית של מנת הקרינה, ללא פספוס ממצאים בעלי משמעות.

מומחים בתחום מציינים כי בנבדקים צעירים או בנשים הרות, נוהגים להפחית את טווח הסריקה באופן דומה. עם זאת, אל מול התועלת של הפחתת הקרינה יש לשקול את הסיכון, גם אם קטן, לפספוס ממצא בעל משמעות. יש לנקוט משנה זהירות בחולים עם ממאירות ידועה או פתולוגיות אחרות ובנבדקים מבוגרים.

מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה