הבטיחות של טיפולי כימותרפיה במהלך ההיריון (Lancet Oncol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Lancet Oncology מדווחים חוקרים כי טיפולי כימותרפיה במהלך ההיריון אינם פוגעים בהתפתחות התקינה של הצאצאים. מהנתונים עולה כי ההתפתחות של ילדים שנולדו לאימהות שנחשפו לכימותרפיה במהלך ההיריון הייתה דומה לזו של ילדים באוכלוסיה הכללית, ללא השפעות מזיקות של הטיפולים.

במחקרם העריכו החוקרים את הבריאות הכללית, התפקוד הלבבי ותוצאות התפתחות נוירולוגית בילדים שנחשפו לכימותרפיה במהלך החיים העובריים. הם התמקדו ב-68 הריונות (70 ילדים) , במהלך 236 מחזורי טיפול כימותרפי.

חציון גיל האם היה 32.9 שנים, וגיל ההיריון בעת אבחנת ממאירות היה 18.1 שבועות. חציון גיל ההיריון בלידה היה 35.7 שבועות; 7 ילדים נולדו בין שבועות 28-31.9, 9 נולדו בין שבועות 32-33.9, 31 ילדים נולדו בין שבועות 34-36.9 ו-23 ילדים נולדו במועד (לאחר שבוע 37).

שיעור המומים המולדים באוכלוסיית המחקר היה דומה לשיעור באוכלוסייה הכללית. במהלך תקופת המחקר, גילאי הילדים נעו בין 1.5 ל-18 שנים. ההערכות בוצעה בלידה, בגיל 18 חודשים ובגילאי 5/6, 8/9, 11/12, 14/15 ו18 שנים. הבדיקות כללו הערכה נוירולוגית, בדיקות להערכת התפקוד הקוגניטיבי ובדיקות אק”ג ואקו-לב. בנוסף, הושלם שאלון בנוגע לבריאות הכללית וההתפתחות.

במהלך ההיריון, ניתנו 19 משטרי טיפול כימותרפי שונים, כאשר אנתרציקלינים היו הנפוצים ביותר בשימוש. בילדים שנחשפו לאנתרציקלינים תועדו לחצי דם סיסטוליים ודיאסטוליים בגבולות הנורמה, ללא הפרעות קצב או הולכה באק”ג וללא פגמים מבניים באקו-לב.

החוקרים קבעו כי שלושה גורמים תרמו לתוצאות המרגיעות במחקר. ראשית, העובדה כי טיפולי כימותרפיה ניתנו רק לאחר הטרימסטר הראשון, במהלכו העוברים פגיעים ביותר להשפעות הטוקסיות. שנית, בניגוד לאמונה כי מחסום דם-מוח בעובר אינו בשל ודולף, מהנתונים העדכניים עולה למעשה כי מוח העובר מוגן היטב. שלישית, למרות שהנתונים בבני אדם הם אנקדוטליים, השליה מסננת תרופות ציטוטוקסיות ומספקת הגנה מסוימת על העובר.

החוקרים מציינים כי למרות שהתוצאות הנוירו-קוגניטיביות היו בטווח התקין, מדדי התפתחות קוגניטיבית היו נמוכים יותר בילדים שנולדו פגים. עיכוב התפתחותי הינו נפוץ בפגים ולא ניתן לקבוע אם סיבוכים אלו נוגעים לחשיפה לטיפול כימותרפי או ללידה מוקדמת. החוקרים לא יכולים לשלול את ההשפעות של כימותרפיה בפגים.

כאשר החוקרים תקננו לערפלנים שונים, כולל גיל, מין ומדינה, מדדי IQ עלו ב-11.6 נקודות, בממוצע, עבור כל חודש הריון נוסף (p<0.0001).

ב-38 הריונות (56%) התקבלה החלטה על השראת לידה מסיבות לא-מיילדותיות, בעיקר להתחלת טיפול בממאירויות, או, בחלק קטן מהמקרים, בשל הידרדרות במצבה הרפואי של האם. בקבוצה זו, לידה מוקדמת יאטרוגנית נדרשה ב-28 תינוקות (74%), בגיל חציון של 35.3 שבועות. המסר הוא כי מתן טיפול כימותרפי עדיף עד שהילד בשל, ולאחר מכן שוב לאחר הלידה. ההערכה היא כי הטראומה מכימותרפיה קטנה יותר מהסיבוכים הנובעים מפגות.

מאחר וחשיפה עוברית לכימותרפיה לא השפיעה על הסיכון לסיבוכים במערכת העצבים המרכזית, בלב או בשמיעה, וכן לא נמצאה השפעה מזיקה על הגדילה או הבריאות הכללית, מומחים בתחום סבורים כי הממצאים עשויים לשנות את הרגלי הטיפול הנוכחיים.

Lancet Oncol. Published online February 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה