אונקולוגיה

התועלת של טיפול כימותרפי וקרינתי כנגד סרטן שלפוחית השתן (מתוך כנס Genitourinary Cancers Symposium)

בחולים עם ממאירות של השלפוחית החודרת לשריר, לכריתה מקומית וטיפול כימותרפי-קרינתי תועלת הישרדותית ארוכת-טווח, המקבילה לטיפול סטנדרטי הכולל כריתה רדיקאלית של שלפוחית השתן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס ה-Genitourinary Cancers Symposium.

בחולים עם ממאירויות פחות מתקדמות של השלפוחית, שילוב טיפול קרינתי עם כימותרפיה הינו חלופה אפשרית להסרה ניתוחית של השלפוחית.

החוקרים מצאו כי שיעורי התגובה המלאה עם הטיפול המשולב עם קרינה וסיווג T של המחלה הם גורמים מנבאים חשובים לתועלת ההישרדותית בטווח הארוך. הם מוסיפים כי מניתוח הממצאים משישה מחקרים עולה כי 72% מהחולים השיגו תגובה מלאה לטיפול משמר-שלפוחית.

במחקר הנוכחי ערכו החוקרים ניתוח של תוצאות ארוכות טווח ממחקרים בשלב 2 ובשלב 3 שכללו 486 חולים, לאחר טיפול משולב, משמר-שלפוחית, עם קרינה. לאחר חציון מעקב של 4.3 שנים אחר כל החולים ו-7.8 שנים אחר 205 עם הישרדות ארוכת-טווח, החוקרים מצאו כי שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים עמדו על 57% ולאחר עשר שנים עמדו על 36%. שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה עמדו על 71% לאחר חמש שנים ו-61% לאחר עשר שנים.

עם זאת, כאשר ניתחו את הממצאים, באלו עם שלב T קליני מתקדם יותר (T3 ו-T4) נרשמה ירידה בשיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה, בהשוואה לאלו עם מחלה בשלב T2. שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה באלו עם מחלה T2 עמדו על 74%; באלו עם T3 ו-T4 עמדו שיעורי ההישרדות על 66%. לאחר 10 שנים שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה עמדו על 69% ו-60%, בהתאמה (p=0.05).

כאשר החוקרים בחנו את שיעורי ההישרדות הכוללים, הם מצאו כי באלו עם מחלה קלינית בשלב T2 התוצאות היו טובות יותר עם טיפול משמר-שלפוחית וקרינה. שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים באלו עם מחלה T2 עמדו על 62% ובאלו עם מחלה T3 ו-T4 עמדו על 49%; שיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 41% ו-30%, בהתאמה (p=0.002).

לאור זאת, בחולים נבחרים, אלו עם מחלה מוקדמת , טיפול משולב משמר-שלפוחית עם קרינה הינה חלופה אפשרית.

מרבית אירועי ההישנויות בחולים שלקחו חלק במחקר היו כשל מקומי ללא חדירה לשריר וגרורות מרוחקות. כשל מקומי עם מחלה החודרת לשריר תועד ב-13% מהחולים וכשל מקומי עם הישנות מקומית ללא חדירה לשריר תועד ב-31% מהמקרים. גרורות מרוחקות אובחנו ב-31% מהחולים לאחר חמש שנים ו-35% מהחולים לאחר 10 שנים.

המחקר אינו מביא לשינוי מעשי באופן הטיפול בחולים, אך שם דגש על העובדה כי טיפול קרינתי הינו בטוח ועשוי להועיל בטווח הארוך בחולים עם סרטן שלפוחית השתן.

2012 Genitourinary Cancers Symposium

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה