אונקולוגיה

מקומו של הניתוח הרובוטי בטיפול בסרטן רירית הרחם (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מעלים מומחים שאלות הנוגעות לשימוש בטכנולוגיה הרובוטית בטיפול בסרטן רירית הרחם. מתוצאות מחקרם עולה כי ייתכן ובחרו לאמץ מהר מדי את הגישה החדשה, עוד בטרם התקבלו כל העדויות בנושא.

החוקרים ערכו השוואה של שיעורי התחלואה הבתר-ניתוחית, ניצול המשאבים והעלויות של כריתת רחם בגישה לפרוסקופית ובגישה רובוטית במסגרת מחקר שכלל 2464 נשים עם סרטן רירית הרחם ומצאו כי כריתת רחם בגישה רובוטית מציעה תועלת מעטה בטווח הקצר. בנוסף, גישה זו לוותה בעליה משמעותית בעלויות הישירות לבית החולים.

במהלך המחקר אספו החוקרים נתונים מלמעלה מ-500 בתי חולים ומצאו כי במהלך תקופה של 18 חודשים בוצעו רק 1027 כריתות רחם בגישה לפרוסקופית ו-1437 כריתות רחם בגישה רובוטית. לדבריהם, הניסיון של מרכזים אלו אינו רב עם אף אחת מהגישות ומשערים כי ניתן היה ללמוד יותר על הנושא במידה והיו נתונים אודות מספר הניתוחים שבוצעו במהלך אותה תקופה עם פתיחת הבטן (לפרוטומיה).

החוקרים מצאו כי ניתוח רובוטי לווה בעלויות גבוהות יותר ; עם זאת, הם מציינים כי כל טכנולוגיה ניתוחית חדשה כרוכה בעקומת למידה. לעיתים קרובות לא לוקחים בחשבון בטיעונים את השעות הרבות הדרושות להכשרה בביצוע הניתוח בגישה לפרוסקופית.

העלייה בזמני הניתוח מלווה בעלייה בעלויות הטיפול, ומרבית ההבדל בעלויות במחקר נבע ככל הנראה מעליה בזמני הניתוח ו/או השימוש בציוד חד-פעמי, שכן משך האשפוז והסיבוכים היו דומים בשתי הקבוצות.

במאמר נלווה שפורסם באותה מהדורה של כתב העת חוקרים השוו את שיעורי ההישנויות, שיעורי ההישרדות הכוללים וקביעת השלב בגישה ניתוחית בנשים עם סרטן הרחם שחולקו באקראי ללפרוסקופיה או לפרוטומיה. החוקרים מצאו כי ניתן לקבוע את שלב הגידול בגישה לפרוסקופית עם הבדלים קטנים יחסית בשיעורי ההישנות וכי תוצאות אלו, בשילוב עם מחקרים קודמים שהצביעו על שיפור איכות החיים וירידה בשיעור הסיבוכים עם לפרוסקופיה, מאפשרים למנתחים להציע גישה זו לחולות עם ממאירות של הרחם בשלב מוקדם.

החוקרים כותבים כי הדיון בנושא השימוש ההולם בלפרוסקופיה וברובוטיקה בתוכניות הכשרה ובפועל נמשך גם בימים אלו. לשתי הגישות יתרונות רבים בהשוואה לניתוח פתוח, וטכניקות ניתוחיות זעיר-פולשניות עדיין מתפתחות וצפוי שיפור נוסף בעתיד.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר הסכימו מומחים כי הממצאים מדגישים את החסרונות האפשריים של אימוץ מהיר מדי של טכנולוגיה חדשה. עם זאת, ישנן חסרונות דומים כאשר מסיקים מסקנות ממחקרים מוקדמים. למרות שממצאי המחקר מספקים מידע חשוב בנוגע לעלויות הטיפול ועקומת הלידה של טכנולוגיות ניתוחיות חדשות, קשה להשליך מעבר לכך.

אין ספק כי פיתוח תרופות וטיפולים חדשים כרוך בעלויות משמעותיות ואין הדבר שונה כאשר מפתחים גישות ניתוחיות חדשות.

J Clin Oncol. Published online January 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה