אונקולוגיה

תוצאות מבטיחות למכשיר חדש לדגימת ביופסית מח עצם (מתוך הכנס השנתי ה-53 מטעם ה-American Society of Hematology)

בעקבות תוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American Society of Hematology, קובעים חוקרים כי כעת יש להשתמש במכשיר חשמלי חדש (OnControl) לדגימת ביופסית מח עצם, כחלק סטנדרטי מהטיפול במבוגרים עם מחלות המטולוגיות.

במסגרת המחקר השוו החוקרים את המכשיר החשמלי החדש אל מול הגישה הידנית המקובלת. המכשיר החדש הביא לביצוע הפרוצדורה באופן מהיר יותר והביא לדגימות ביופסיה באיכות טובה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולי לימפומה ולויקמיה נדרשים לעבור ביופסיות מרובות של מח העצם במהלך הטיפול. באופן מסורתי, הדבר נעשה עם מחט Jamshidi, הדורשת לעיתים הפעלת כוח רב במבוגרים עם עצמות קשות.

החוקרים דיווחו על תוצאות מחקר בבית החולים שלהם, בו 11 רופאים בהכשרה ביצעו את הביופסיות בגישה המסורתית (26 ביופסיות מח עצם) או באמצעות המכשיר החדש (28 פרוצדורות).

היעד העיקרי של המחקר היה אורך דגימת הביופסיה, שהינו מדד לאיכות. מהתוצאות עלה כי דגימות ביופסיה שנאספו באמצעות המכשיר החשמלי היו ארוכות יותר משמעותית מדגימות הביופסיה שנאספו ידנית (15.3 מ”מ לעומת 9.8 מ”מ, p<0.003).

יעד סיום משני היה הזמן שנדרש להשלמת הפרוצדורה, שנמדד עם שעון עצר. גם במקרה זה התוצאות היו לטובת המכשיר החשמלי: משך הפרוצדורה הממוצע היה 175 שניות עם המכשיר החדש, לעומת 292 שניות בגישה הידנית (p<0.007).

בנוסף, משאלון שהשלימו החולים עולה כי המכשיר החשמלי כרוך בפחות כאב, אם כי הממצאים לא היו מובהקים סטטיסטית. כמו כן, שיעור גבוה יותר של חולים שעברו את הפרוצדורה עם המכשיר החדש דיווחו כי יסכימו לביופסיה נוספת במידה ותהיה התוויה רפואית לכך, והבדל זה היה מובהק סטטיסטית (p=0.003). החוקרים כותבים כי סירוב של המטופלים לעבור ביופסית מח עצם, בעיקר במחלות כמו מייאלומה, לויקמיה ולימפומה, מוביל לעיכוב באבחנה ובטיפול, ולכך עשויות להיות השלכות הרסניות.

הגישה הידנית עשויה להיות קשה מבחינה פיזית, מדובר במאמץ רב המוטל על שורש כף היד והכתפיים, ועל הרופא ללחוץ על גבו של המטופל. לעומת זאת, עם המכשיר החשמלי, לא נדרשת עוד הפעלת כוח.

מתוך הכנס השנתי ה-53 מטעם ה-American Society of Hematology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה