אונקולוגיה

טיפול ב-everolimus ביחד עם חוסם ארומטז’ משפר הישרדות ללא התקדמות מחלה (NEJM)

ע”פ מחקר חדש המתפרסם היום במהדורת האון ליין של NEJM טיפול משולב באמצעות everolimus (אפינטור, נוברטיס) ביחד עם חוסם ארומטז’ במטופלות פוסטמנופאוזליות עם רצפטור חיובי להורמון סרטן שד מתקדם משפר זמן הישרדות ללא התקדמות מחלה בהשוואה לטיפול בחוסם ארומטז’ בלבד.

ברקע למחקר מסבירים המחברים כי תנגודת לטיפול אנדוקריני בסרטן שד קשורה עם אקטיבציה של ה-mTOR (ר”ת של mammalian target of rapamycin ) במסלול התוך תאי. במחקרים מוקדמים, חוסם ה-mTOR , ה-everolimus, שהתווסף לטיפול האנדוקריני הראה פעילות נוגדת גידולים.

מחקר שלב III זה היה רנדומלי ונעשתה בו השוואה בין everolimus בשילוב עם exemestane (ארומזין) לעומת ארומזין עם פלצבו . השתתפו 724 מטופלות עם רצפטור חיובי להורמון סרטן שד מתקדם אשר סבלו מחזרה או התקדמות הגידול תוך כדי קבלת טיפול קודם בחוסמי ארומטז’ במסגרת טיפול תומך או טיפול במחלה המתקדמת, או שניהם.

יעד המחקר המרכזי היה זמן הישרדות ללא התקדמות מחלה. היעדים המשניים כללו הישרדות, שיעור תגובה, ובטיחות.

בוצעה אנליזת ביניים מתוכננת מראש ע”י ניטור נתוני יעילות ובטיחות לאחר שזוהו 359 מקרים של הישרדות ללא התקדמות מחלה.  

המשתנים בתחילת המחקר בשתי הקבוצות היו מאוזנים היטב. הגיל החציוני היה 62 , ל-56% היו עם מעורבות ויסראלית, ו-84% היו עם מחלה רגישה להורמון.

הטיפולים הקודמים כללו letrozole (פמרה) או anastrozole (ארימידקס) (כל המשתתפות קיבלו אחת מהשתיים הללו)  , טמוקסיפן (48%) , ו-fulvestrant וכמותרפיה (68%).

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו דלקות פה (8% בקבוצת ה-everolimus לעומת 1% בקבוצת הפלצבו), אנמיה (6% לעומת פחות מ-1%), קוצר נשימה (4% לעומת 1%), היפרגליקמיה (4% לעומת פחות מ-1%), סחרחורת (4% לעומת 1%) ודלקת ריאות (3% לעומת 0%) .

באנליזת הביניים, חציון משך ההישרדות ללא התקדמות מחלה היה 6.9 חודשים בקבוצת ה-everolimus לעומת 2.8 חודשים בקבוצת הפלצבו. יחס הסיכון להתקדמות מחלה או תמותה היה 0.43 שהיה מובהק סטטיסטי עם p<0.001 ).

ע”פ נתוני ההערכה המרכזיים, משך הזמן החציוני ללא התקדמות מחלה היה 10.6 חודשים לעומת 4.1 חודשים, בהתאמה, ויחס הסיכון היה 0.36, שגם הוא היה מובהק עם p<0.001 .

החוקרים מסכמים כי everolimus בשילוב עם חוסם ארומטז’ משפר את זמן ההישרדות ללא התקדמות מחלה במטופלות עם רצפטור חיובי להורמון סרטן שד מתקדם, אשר טופלו בעבר בחוסמי ארומטז’.

NEJM, December 7, 2011 (10.1056/NEJMoa1109653  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה