אונקולוגיה

האם יש צורך במתן טיפול כימותרפי לפני ניתוח להסרת גרורות לכבד בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום? (Ann Surg)

במקרים בהם סרטן מעי גס ורקטום התפשט לכבד, טיפול כימותרפי עשוי לסייע בכיווץ גידולים שאינם נתיחים אך במידה וניתן לכרות את הנגעים בכבד, אזי אין ערך מוסף לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, כך עולה ממאמר סקירה חדש שפורסם בכתב העת Annals of Surgery.

לדברי החוקרים, יש לבחון את הערך של טיפול כימותרפי לפני כריתה של גרורות כבדיות של סרטן מעי גס ורקטום בשתי התוויות נפרדות: הקטנת נגעים לא-נתיחים למצב נתיח וטיפול ניאו-אדג’וונטי בחולים המתקבלים עם גידולים נתיחים.

להערכת הסיכון והתועלת של טיפול כימותרפי במקרים אלו, החוקרים ערכו סקירה של מאמרים קליניים בספרות הרפואית.

באשר להקטנת גודל הנגעים, על-בסיס 20 מאמרים רלבנטיים, החוקרים קבעו כי כימותרפיה עשויה להביא לשיעורי גידולים נתיחים של כ-30%, למרות שמשטרים רבים מלווים בתופעות לוואי מרובות.

במקרה של נגע נתיח בבירור, החוקרים טוענים כי ההצדקה היחידה לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי הינה שיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה ושיעורי הישרדות כוללים. הם לא הצליחו להדגים זאת בסקירה שלהם של 14 מחקרים.

כמו כן, מניתוח מחקרים רטרוספקטיביים,טיפול אדג’וונטי לאחר ניתוח לווה בשיפור שיעורי ההישרדות, אך לא כך היה עם טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי במקרים של גרורות לא-נתיחות לכבד, טיפול כימותרפי עשוי להביא להקטנת הנגעים עם אפשרות להסרתם באמצעים כירורגיים בכשליש מהחולים. מנגד, טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי אינו מומלץ באופן שגרתי, בשל הסיכון המוגבר לסיבוכים, ללא תועלת ברורה מבחינת שיעורי ההישרדות.

Ann Surg 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה