אונקולוגיה

טיפול משולב להקלה על כאבי מפרקים עקב טיפול במעכבי ארומטאז (מתוך הכנס הבינלאומי השמיני מטעם ה-Society for Integrative Oncology)

שילוב גלוקוזאמין וכונדרואיטין עשוי להביא לשיפור בכאבים מפרקים על-רקע טיפול במעכבי ארומטאז. ממחקר בשלב-מוקדם עולה כי הטיפול המשולב בתכשירים אלו מקל על כאבי המפרקים והנוקשות בנשים עם סרטן שד, המטופלות במעכבי ארומטאז. הממצאים הוצגו במהלך הכנס הבינלאומי השמיני מטעם ה-Society for Integrative Oncology.

במסגרת המחקר בשלב 2 ביקשו החוקרים לבחון אם ביכולתם לזהות תועלת במתן גלוקוזאמין וכונדרואיטין לחולים אלו. מדגם המחקר כלל נשים לאחר-מנופאוזה, עם סרטן שד בשלב IIII, שנטלו טיפול במעכבי ארומטאז למשך לפחות שלוש שנים ודיווחו על כאב בדרגה 4 ומעלה בסולם של 10 נקודות, עם החמרה בכאב לאחר התחלת הטיפול במעכבי ארומטאז במידה וסבלו קודם לכן מאוסטיאוארתריטיס.

בתחילה, המחקר כלל 53 נשים, אך 16 פרשו מסיבות שונות. למחקר היו שני יעדי סיום עיקריים לאחר 12 ו-24 שבועות; 40 נשים השלימו את 12 שבועות המחקר ו-37 השלימו את 24 שבועות המחקר.

כמעט כל הנשים נטלו Anastrozole, וכן כי חלק גדול מהנשים שלקחו חלק במחקר התעניינו בשירותי רפואה משלימה.

המשתתפות נטלו גלוקוזאמין במינון 1500 מ”ג ביום וכונדרואיטין במינון 1200 מ”ג ליום, ונבדקו כל שישה שבועות. יעד הסיום העיקרי של המחקר היה השינוי בקריטריוני OMERACT-OARS (Outcome Measure in Rheumatology Clinical Trials and Osteoarthritis Research Society International) לאחר 24 שבועות.

יעדי סיום משניים כללו שינוי במדד WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis), M-SACRAH (Modified Score for the Assessment and Quantification of Chronic Rheumatoid Affections of the Hands) ו-BPI-SF (Brief Pain/Stiffness Inventory-Short Form).

החוקרים כותבים כי חלה ירידה בכאב ובנוקשות בירכיים ובברכיים לאחר 12 ו-24 שבועות, כמו גם שיפור בתפקוד. ממצאים אלו תועדו ב-50% מהנשים. דפוס דומה מאוד תועד בידיים ובשורשי כף היד. דבר דומה תועד עם מדד Brief Pain/Stiffness Inventory 0 כ-35-50% מהנשים.

החוקרים היו מעוניינים במדד אובייקטיבי להערכת שינוי, לכן בחנו את מדד Martin Pneumatic Squeeze Dynamometer, להערכת כוח אחיזת נורה. במהלך תקופת המחקר, נרשם שיפור בכוח האחיזה של הנשים.

באשר לתוצא הסיום העיקרי, על הנשים היה לענות על אחד משניים: שיפור של 50% ומעלה באחד ממדדי התפקוד, כולל שינוי של 10% בסולם ההערכה הכולל, או שיפור של 20% ומעלה במדדי תפקודי וכאב ושינוי משמעותי במדד ההערכה הכולל.

לאחר 12 שבועות, 38% מהנשים ענו על קריטריונים אלו; לאחר 24 שבועות, כ-46% מהנשים ענו על הקריטריונים.

באשר ליעדי הסיום המשניים, נרשם שיפור משמעותי במדד WOMAC הממוצע לאחר 24 שבועות, בהשוואה למצב בתחילת המחקר, הן בתחום התפקוד והן בתחום הכאב. עם זאת, לא נרשם שיפור משמעותי בנוקשות.

עם מדד M-SACRAH נרשמו תוצאות דומות למדד WOMAC. חל שיפור משמעותי בתפקוד לאחר 24 שבועות  (p=0.02) ובהערכת הכאב (p<0.01), אך ללא שיפור משמעותי בנוקשות (p=0.13).

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו כאבי ראש, דיספפסיה ובחילות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי גלוקוזאמין וכונדרואיטין הינם טיפולים בטוחים בנשים עם סרטן שד, ועשויים להקל על כאב הנובע מטיפול במעכבי ארומטאז. הם אינם משוכנעים כי OMERACT OARS הינו המדד הטוב ביותר למחקרים מסוג זה, וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

מתוך הכנס הבינלאומי השמיני מטעם ה-Society for Integrative Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה