אונקולוגיה

התועלת של התחלת טיפול בביספוספנטים מיד עם התחלת טיפול במעכבי ארומטאז בנשים עם סרטן שד (Cancer)

בנשים לאחר-מנופאוזה עם סרטן שד, ביספוספנטים משמשים לעיתים קרובות לסתור את תופעות הלוואי של מעכבי ארומטאז על העצם. כעת, ממחקר חדש עולה כי יש להתחיל בטיפול בביספוספנטים מיד עם התחלת הטיפול במעכבי ארומטאז, במקום להוסיף את הטיפול כאשר מתפתחת בעיה.

נושא מתן ביספוספנטים מיד עם התחלת מעכבי ארומטאז נבחן בשלושה מחקרים גדולים להערכת הטיפול ב-Zoledronic Acid בנשים עם סרטן שד מוקדם, שטופלו ב-Letrozole . שלושת המחקרים הללו Z-FAST , ZO-FAST ו-E-ZO-FAST היו במימון נוברטיס, היצרנית של Zoledronic Acid (זומרה) ו-Letrozole (פמרה). Z-FAST הינו המחקר הגדול ביותר מבין המחקרים הללו.

משלושת המחקרים הללו, לאחר מעקב של 36 חודשים, עלה כי טיפול מראש ב- Zoledronic Acid היה יעיל יותר משמעותית במניעת אובדן עצם, בהשוואה להתחלת הטיפול התרופתי רק לאחר התפתחות בעיה.

במחקר Z-FAST נכללו 602 נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שד מוקדם, שטופלו ב-Letrozole . נשים אלו חולקו באקראי לטיפול ב- Zoledronic Acid , בין אם מראש (מתן המנה הראשונה עם התחלת Letrozole ), או לאחר שהתפתחה בעיה.

בקבוצת הטיפול המאוחר, נשים טופלו ב- Zoledronic Acid טופלו במידה ופיתחו אחת מהבעיות הבאות: ירידה בצפיפות המינראלים של העצם (מדד T מתחת ל-2.0-), שבר קליני לא-טראומטי, או שבר חוליה א-תסמיני, שאובחנו במסגרת המעקב לאחר 36 חודשים.

לאחר 61 חודשים במחקר Z-FAST , 24.6% מהנשים בקבוצת הטיפול המאוחר טופלו ב- Zoledronic Acid . מרבית החולים הללו (66.2%) טופלו בתרופה לאחר שענו על הקריטריונים שהוגדרו מראש, אך חלק קטן טופלו בתרופה לפי החלטת החוקרים.

מהתוצאות הסופיות של מחקר Z-FAST עולה כי צפיפות המינראלים של העצם ירדה משמעותית בכל נקודות הזמן עם טיפול מאוחר, ועלו באופן פרוגרסיבי עם מתן הטיפול מראש.

שברים היו מעט יותר נפוצים בקרב נשים בקבוצת הטיפול המאוחר, בהשוואה לקבוצת הטיפול מראש (11% לעומת 9.3%), אך הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית. מרבית השברים הללו הופיעו בעקבות טראומה משמעותית, והאתרים הנפוצים היו צלעות וכף רגל.

בנוסף, הזמן עד לשבר הראשון היה קצר יותר בקבוצת החולות שקיבלו את הטיפול מראש, בהשוואה לאלו שקיבלו את הטיפול מאוחר (24.7 לעומת 34.4 חודשים). עם זאת, החוקרים מדגישים כי יש להתייחס לממצאים בזהירות, מאחר שהמחקר אינו בעל עוצמה מספקת בכדי לזהות הבדלים בשיעורי השברים.

החוקרים כותבים כי טיפול ארוך-טווח ב-Letrozole ו- Zoledronic Acid נסבל היטב. הם מציינים כי לא תועדו מקרים מאושרים של נמק של עצם הלסת (תופעת לוואי ידועה של Zoledronic Acid ), ורק 1% מהחולים פיתחו כשל כלייתי.

Cancer. Published online October 10, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה