אונקולוגיה

התועלת של הוספת מבט לאחור בבדיקות המעי הגס (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology)

הוספת מבט לאחור (Backward Glance) לבדיקות קולנוסקופיה סטנדרטיות משפרת את היכולת לזהות אדנומות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology.

בניגוד למכשירי קולנוסקופ מוכרים, התקן הקרוי Third Eye Retroscope מוסיף מבט לאחור או רטרוגרדי, המאפשר לרופאים לראות אזורים שאחרת היו מוסתרים ע”י קפלים ופלקסורות במעי הגס. ההתקן כולל מצלמה זעירה עם תאורת לד, הפועלת עם קולנוסקופ סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל 345 משתתפים. ב-51% מהמקרים (176 נבדקים) בוצעו בדיקות קולנוסקופיה כחלק מבדיקות סקירה, ב-25.2% מהמקרים (87 נבדקים) הבדיקות בוצעו כחלק ממעקב לאחר כריתת פוליפ וב-23.8% מהמקרים (82 נבדקים) בוצעו כחלק מבירור אבחנתי.

המשתתפים חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות: בדיקת קולנוסקופיה סטנדרטית ולאחריה בדיקה באמצעות התקן Third Eye; ובדיקת קולנוסקופיה עם ההתקן האמור ולאחריה בדיקת קולנוסקופיה סטנדרטית. החוקרים חישבו את העלייה בשיעורי זיהוי אדנומה במהלך הפרוצדורה השנייה בכל קבוצה, אחוז האדנומות הנוספות שזוהו עם ההתקן והסיכון היחסי לפספוס אדנומות עם בדיקת קולנוסקופיה סטנדרטית.

מהתוצאות עולה כי ההתקן סייע בזיהוי 40.7% אדנומות קדם-ממאירות נוספות, בהשוואה לבדיקת קולנוסקופיה סטנדרטית בנבדקים בסיכון גבוה מהממוצע לסרטן מעי גס ורקטום. המבט לאחור הביא לתועלת הרבה ביותר באלו שעברו את הבדיקה למטרות אבחנתיות או במסגרת מעקב, בניגוד לאלו שעברו את הבדיקות כחלק מסקירה שגרתית.

לדברי החוקרים, השימוש בהתקן רטרוגרדי מעלה את שיעורי הזיהוי של אדנומות בכל הגדלים. הממצאים עשויים להשפיע על אופן ביצוע הבדיקות בעתיד.

עם הקולנוסקופים המצוידים בהתקן האמור, נרשמה עליה של 4.4% בשיעור האדנומות שזוהו, בהשוואה למכשירי קולנוסקופ סטנדרטיים עם בדיקות שנערכו במסגרת סקירה, עליה של 35.7% במסגרת בדיקות שנערכו כחלק ממעקב לאחר הסרת אדנומה ועליה של 55.4% עם בדיקות קולנוסקופיה שבוצעו למטרות אבחנתיות בחיפוש אחר מקור לתסמינים דוגמת אנמיה, ירידה במשקל, שינוי בפעילות מעיים ודימום רקטאלי.

מומחים בתחום סבורים כי מדובר בצעד ראשון מעניין וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה