אונקולוגיה

האם יש עדיפות לטיפול קרינתי במינון גבוה בחולים עם NSCLC ? (מתוך הכנס השנתי ה-53 של ASTRO)

ממחקר חדש, המהווה ציון דרך בטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC (Nonsmall Cell Lung Cancer), עולה כי טיפול קרינתי במינון גבוה (74 Gy) לא הביא לשיפור בשיעורי ההישרדות של חולים עם מחלה לא-נתיחה בשלב III, בהשוואה למינון סטנדרטי (60 Gy). החוקרים טענו במהלך הצגת המחקר בכנס השנתי ה-53 של ASTRO (American Society for Radiation Oncology) כי מדובר במחקר העשוי לשנות את אופן הטיפול בחולים.

המחקר הנוכחי, הקרוי RTOG (Radiation Therapy Oncology Group), הינו המחקר האקראי הראשון בשלושים השנים האחרונות להערכת מנת הקרינה האופטימאלית לטיפול בסרטן ריאות. מחקרים קטנים קודמים הדגימו יתרון הישרדותי לטיפול קרינתי במינון-גבוה.

במסגרת המחקר חולקו באקראי חולים לטיפול קרינתי במינון סטנדרטי או במינון גבוה, עם או בלי טיפול ב-Cetuximab (ארביטוקס). מדגם המחקר כלל 423 חולים, עם אבחנה מוכחת בביופסיה של NSCLC בשלב IIIA/B, רמה תפקודית של 0 או 1, ו-FEV1 של לפחות 1.2 ליטרים לשנייה.

לחולים בקבוצת טיפול במינון קרינתי גבוה ניתן משטר שכלל שבעה שבועות ו-37 פרקציות (2Gy ביום); המשטר הסטנדרטי כלל טיפול בן שישה שבועות עם 30 פרקציות (2 Gy ליום). טיפול כימותרפי בו-זמנית ניתן לכל החולים וכלל טיפול שבועי ב-Paclitaxel (45 מ”ג למ”ר) ו-Carboplatin. החולים חולקו באקראי למנת העמסה של 400 מ”ג למ”ר של Cetuximab ביום 1, ולאחר מכן מינונים שבועיים של 250 מ”ג למ”ר.

במסגרת המחקר ניתן טיפול קרינתי בגישת CRT (3-Dimensional Conformal Radiation Therapy) או IMRT (Intensity Modulated Radiation Therapy), ללא הבדל בתוצאות בין שתי הטכנולוגיות.

מהתוצאות עולה כי אין הבדל מובהק סטטיסטית ברעילות בין קבוצת הטיפול במינוני קרינה סטנדרטיים או מינוני קרינה גבוהים.

מניתוח רב-משתנים עולה כי שלושה גורמים היו קשורים באופן מובהק עם שיעורי ההישרדות: מנת 60 Gy; היסטולוגיה שאינה של תאי קשקש; ונפח גידול גס קטן יותר.

החוקרים הופתעו מהממצאים לפיהם קרינה במינון גבוה לא הביאה לשיפור הישרדותי. מרבית הרופאים מאמינים כי מינוני קרינה גבוהים מובילים לשיעורי ריפוי גבוהים יותר של חולים עם סרטן ריאות, בניגוד לעולה מהמחקר הנוכחי. החוקרים אינם יודעים להסביר את הממצאים, וכעת בוחנים את הנתונים באופן מעמיק. בשלב זה, הם קובעים כי טיפול קרינתי במינון גבוה, כפי שניתן במסגרת המחקר, לא הביא לשיפור שיעורי ההישרדות. למעשה, חציון ההישרדות היה טוב יותר עם המינון הסטנדרטי, בהשוואה למינון הגבוה (21.7 חודשים לעומת 20.7 חודשים, p=0.02).

מתוך הכנס השנתי ה-53 של ASTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה