אונקולוגיה

המלצה להתחלת בדיקות ממוגרפיה שנתיות מגיל ארבעים (Obstet Gynecol)

לפי ההנחיות החדשות לבדיקות סקר לסרטן שד מטעם ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists), יש להציע בדיקות ממוגרפיה שנתיות לנשים החל מגיל ארבעים. ההנחיות החדשות התפרסמו במהדורת אוגוסט של כתב העת Obstetrics & Gynecology. ההנחיות מהוות תחליף להמלצות ה-ACOG משנת 2003, שהמליצו על בדיקות ממוגרפיה אחת ל-1-2 שנים החל מגיל ארבעים, וכל שנה לאחר גיל 50..

המלצות ספציפיות מטעם ה-ACOG

ההמלצה הספציפית היחידה ברמת עדויות B, המבוססת על עובדות מדעיות לא-עקביות:


  • יש להציע לנשים בגיל 40 ומעלה בדיקות ממוגרפיה שנתיות. הבסיס להמלצה כולל את היארעות סרטן שד, קצב גדילת הגידול והירידה האפשרית בסיכון לתמותה עקב סרטן שד בעקבות אבחנה מוקדמת. גידולים המאובחנים בשלב המוקדם ביותר, לפני שהם ניתנים למישוש וכאשר הם קטנים ומוגבלים לשד, מלווים בשיעורי הישרדות של 98% לאחר חמש שנים. גיל הינו הגורם המנבא הטוב ביותר למשך הזמן בין האפשרות לזהות לראשונה סרטן שד בבדיקת ממוגרפיה ועד לגדילה מספקת עד שהגידול מביא לתסמינים. מרווח הזמן הקצר ביותר הינו בנשים בגילאי 40-49 שנים, והארוך ביותר בקבוצת הגיל 70-74 שנים.

המלצות ספציפיות בדרגת עדויות C, המבוססות בעיקר על קונצנזוס ודעות מומחים, כוללות:


  • יש להקפיד על בדיקה קלינית של השד בכל שנה ע”י הרופא בנשים בגילאי 40 ומעלה, כאשר ממחקרים עולה כי בדיקת שד ע”י רופא מסייעת באבחנה מוקדמת של סרטן שד, בעיקר בשילוב עם בדיקות  ממוגרפיה.

  • בנשים בגילאי 20-39 שנים מומלצת בדיקת שד קלינית אחת ל-1-3 שנים, למרות שבקבוצת גיל זו התועלת אינה-ברורה.

  • יש לעודד את כל הנשים להקפיד על מודעות עצמית לשד, הכוללת בדיקה עצמית של השד. יש לדווח לרופא המטפל על כל שינוי בשדיים. יש להקפיד על בדיקות עצמיות של השד על-בסיס קבוע (לרוב חודשי), באופן סיסטמטי. המטרה הינה שהנשים ישימו לב לשינויים, קטנים ככל שיהיו, בשדיים, ולדווח עליהם לרופא המטפל.

  • יש ליידע את הנשים אודות הערך המנבא של בדיקות ממוגרפיה, כולל האפשרות לתוצאות חיוביות-שגויות ושלילות-שגויות. יש גם להסביר להן אודות תוצאות בדיקות הסקר, העשויות להוביל להמלצות לבדיקות הדמיה או ביופסיות.

  • לנשים עם סיכון לסרטן שד במהלך החיים העומד על 20% ומעלה יש להציע בדיקות סקר מוגברות. הערכת הסיכון מתבססת על מודלים הנשענים ברובם על היסטוריה משפחתית, אך עם תוצאות שליליות למוטאציות בגן BRCA. בדיקות סקר מוגברות עשויות לכלול בדיקות רופא תכופות יותר, בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית על בסיס שנתי, או התחלת ביצוע בדיקות ממוגרפיה לפני גיל 40.

  • בנשים עם סיכון ממוצע להתפתחות סרטן שד, אין המלצה לערוך בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית כבדיקת סקר.

  • יש להמליץ על בדיקות סקר מוגברות לנשים חיוביות למוטאציות בגן BRCA1 ו-BRCA2. יש לדון עם נשים אלו בדרכים להפחתת הסיכון.

המומחים מוסיפים כי לבדיקות ממוגרפיה דיגיטאלית שיעורי דיוק מעט גבוהים יותר, בעיקר בנשים בגילאי 60 ומטה, על-בסיס מטה-אנליזה של נתונים משמונה מחקרים אקראיים.

הנחיות ה-ACOG לא הגיעו לקונצנזוס אודות הגבול העליון של הגיל לביצוע בדיקות ממוגרפיה, אך התועלת האפשרית של בדיקות סקר קטנה עם הגיל, בהשוואה לנזקים האפשריים של טיפול-יתר.

הבשורות הטובות הן ששיעורי התמותה עקב סרטן שד נמוכים יותר, הודות לאבחנה מוקדמת ואפשרויות טיפול טובות יותר.

Obstet Gynecol. 2011;118:372-382

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה