אונקולוגיה

תרופות מקבוצת מעכבי mTOR מדגימות יעילות במטופלים עם Tuberous Sclerosis

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס תרופות של איגוד Tuberous Sclerosis עולה כי תרופות מקבוצת מעכבי mTOR pathway מדגימות השפעה על tuberous sclerosis complex (TSC) גם על גידולים מוחיים לא ממאירים מסוג tuber-shaped וגם על נגעים בעור.

מחלת tuberous sclerosis או tuberous sclerosis complex הינה מחלה גנטית רב מערכתית נדירה אשר מתבטאת בגידולים לא ממאירים במקומות שונים בגוף, כולל מח, כליות, לב, עיניים, ריאות, כבד ועור.

תסמיני TSC משתנים עם חומרת המחלה. לרב התסמינים מופיעים בילדות ומתייצגים כפרכוסים או בעיות נוירולוגיות אחרות (כולל אוטיזם) כתוצאה מגידולים tuber-shaped במח. נגעים עוריים גם הם נפוצים ועשויים להיות התסמין הראשון שמופיע. אמנם הגידולים אינם ממאירים בתחילה, קיימת אפשרות של התמרה סרטנית, למשל גידול בכליה עשוי להפוך ל-renal cell carcinoma .

הפתופיזיולוגיה של המחלה כוללת מוטציות בגנים TSC1 ואו TSC2 אשר גורמות לאיבוד בקרת חלוקת תאים. החלבון mTOR מעורב בתהליך חלוקת התאים ומופעל ביתר במטופלים עם TSC . על כן תרופות מעכבות mTOR , כגון Everolimus (סרטיקן) נבדקות כטיפול אפשרי ב-TSC . אולם, תרופות אלה לא מביאות להחלמה מלאה. מכאן ניתן להניח כי קיימים תהליכים נוספים המעורבים בהתפתחות המחלה. כמו כן, עדיין לא ברור האם תרופות אלה משפיעות על תסמינים נוירולוגיים של המחלה, כגון פרכוסים או הפרעות למידה.

במחקר שלב 2 בעבר הודגם כי Everolimus יעיל בהקטנת גידולים ב-28 מטופלים עם subependymal giant cell astrocytomas (SEGA) . זהו גידול מוחי מסוג glioma אשר עשוי להתפתח במטופלים עם TSC . על סמך מחקר זה אושר Everolimus לטיפול ב-SEGA במספר ארצות, כולל ארצות הברית. כמו כן, Everolimus מאושר לטיפול ב-renal cell carcinoma לאחר כשלון של טיפולים אחרים, כמו גם לטיפול מניעתי מפני דחיית שתלים.

במחקר פרוספקטיבי שלב 3 זה השתתפו 117 מטופלים עם SEGA . בקרב המטופלים אשר טופלו ב-Everolimus סך של 35% (27 מתוך 78) הדגימו ירידה של 50% או יותר בנפח הכוללת של הגידולים בהשוואה לנפח הבסיס, בעוד שקבוצת הפלצבו לא הדגימה ירידה בנפח גידולים כלל (P<0.0001 ).

החוקרים מציינים כי תוצאות אלה הינן חדשות מצויינות עבור מטופלים עם SEGA , שכן עד כה הטיפול האפשרי היחיד במטופלים אלה היה טיפול ניתוחי, לרב מסובך ומסוכן.

בנוסף, הדגים המחקר כי Everolimus משפיע לטובה על נגעים עוריים, כמו גם על angiomyolipomas נגעים שפירים בכליות.

בכנס דווח כי תרופה נוספת מאותה משפחה, Sirolimus (רפמיון) הדגימה גם היא יעילות במטופלים עם TSC . תרופה זו נמצאת בשימוש כתרופה מדכאת חיסון למניעת דחיית שתלים, וכן בתומכנים לבביים. תרופה זו בצורה של משחה מקומית הדגימה יעילות בנגעים עוריים הנקראים facial angiofibromas במטופלים עם TSC .

תוצאות אלה הודגמו במחקר על 30 מטופלים עם TSC . בקרב המטופלים אשר השתמשו ב-Sirolimus מקומי, סך של 73% דיווחו על ירידה בעומס הנגעים בפנים, בעוד שבקבוצת הפלצבו 38% דיווחו על ירידה זו. מספר מטופלים דיווחו על אי נוחות בתחילת הטיפול, הכולל תחושת שריפה בעור או גרד, ו-2 הפסיקו טיפול בשל תופעות אלה. בדיקות דם חודשיות הדגימו העדר ספיגת התרופה לזרם הדם.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה