אונקולוגיה

עמדת משה”ב בסוגיית תורנויות המתמחים: קיצור התורנות, הקטנת כמות, תוספת כ”א לא רפואי

מתמחה עייף

להלן המסמך שהופץ היום ע”י דוברת משה”ב אשר מציג את עמדת משה”ב בסוגיית ורנויות המתמחים:

משרד הבריאות רואה בהקטנת העומס על המתמחים משימה חיונית שמשפיעה על תדמית מקצוע הרפואה, איכות הרפואה והשירות הניתן בבתי החולים ואיזון תוך הוגנות בחלוקת הנטל בין הרופאים ברמות ההכשרה השונות.

הקטנת העומס על המתמחים אפשרית בשלושת הצעדים הבאים:

  • קיצור משך התורנות. כיום משך התורנות בישראל (24 שעות) הוא הארוך ביותר במדינות המפותחות להוציא ארה”ב. דרישתנו- קיצורה ב-4 שעות.

  • הקטנת כמות התורניות הממוצעת או המקסימלית – זה ניתן לביצוע ע”י תוספת תקנים ועידוד המומחים הצעירים לתורנויות.

  • תוספת כח אדם לא רפואי שיקטין את נטל העבודות הלא רפואיות המוטלות על המתמחים: סיכומים, הזמנות, תיאומים ועוד.
  • טיפול ע”פ הצעד הראשון בהכרח יביא גם לתוצאה בצעד השני. השאלה היא כמות התקנים ליישום הצעד הראשון ואפשרות היישום, ללא פגיעה באיכות ההכשרה (איבוד 4 שעות בבוקר) וזה תלוי בכמות התורנויות הממוצעת, ששוב תלוי בכמות התקנים המוספים.

    משרד הבריאות לא רואה בהצעה הקיימת היום השואפת בשלב הראשון לצמצום מספר התורנויות בפריפרייה ל-8 כמתכון שיקל באופן ממשי על העומס על המתמחים ולכן הוא אינו מסתפק בכך. שינוי זה למול הדינאמיקה של העומסים הגדלים במערכת, יביא לשיפור שולי בלבד. ובלאו הכי יתרחש בהצעת משרד הבריאות.

    לפיכך, המשרד הגיע להסכמה עם האוצר להקצות את כלל התקנים הנוספים לבתיה”ח הממשלתיים (160) ובהשלכה ליתר המערכת (ע”פ התחייבות האוצר בפרופורציה יחסית לכלל המערכת עד סוף 2012), ותוספת נוספת של למעלה מ 100 תקנים שהוסכמה עם האוצר עד סוף 2013 הכל לבתי החולים להעסקת מתמחים, תוך מעקב על ההשפעה של צעד זה על ממוצע התורנויות של המתמחים בכלל הארץ. על זאת, יוספו רופאים בכמות הנילוות לתוספת המיטות ושאיננה (לרוב), מגדילה את עומס התורנויות. זהו מספר חסר תקדים שיהווה שינוי מרחיק לכת בתנאי העבודה של הרופאים ובמיוחד מתמחים.

    לגבי השאלה האם יהיו מתמחים לאיוש העמדות הנוספות הללו:  עד היום כ-350 רופאים בוגרי ארבעת הפקולטאות סיימו את השנה השישית וניגשו להתחלת סטאז’. בשנת תשע”א התחילו 520, בשנת תשע”ב יתחילו כ-600 רופאים את שנת הלימודים הראשונה. לפיכך, מהשנה ועד 2015 תגדל כמות הבוגרים באופן משמעותי ויש להוסיף לכל זה גם הגדלת הכשרה באוניברסיטאות חו”ל, אנו מעריכים שבשנים אלו יהיו כ-300 מתמחים נוספים שיחפשו מקומות להתמחות.

    הדרגתיות ההתערבות: ברור שההתערבות חייבת להיות הדרגתית בזמן ובמרחב. שינויים אלו יאפשרו התחלת תוכנית של מעבר לעבודה של 20 שעות באופן הדרגתי. אנו נתכוון להתחיל את התוכנית בשלהי 2010  ובתלות בממוצע התורנויות שיאפשר זאת ע”פ החלטה מקצועית משותפת להר”י ולמשרד הבריאות . עד אז, יתכן כי ממוצע התורנויות של המתמחה יפחת עוד יותר בשילוב תורנויות של רופאים מומחים. בהקשר ההדרגתיות, כוונתנו להתחיל בפריפרייה (7 בתי”ח) ובמקצועות בהם העומס הוא הגבוה ביותר (מקצועות המיון: מיון, פנימית, כירורגיה, ילדים, נשים, אורטופדיה). פתיחת התקנים הללו בעיקר בפריפרייה בשלוש השנים הקרובות תחזק בתי”ח אלו ומקצועות אלו. במסגרת התוכנית משרד הבריאות יבחן תוספת של תקני כח אדם מנהלי ממקורותיו לחלק מהמחלקות שיתחילו את התוכנית, כדי להקטין את עומס העבודה על המתמחים בעבודות לא רפואיות.

    דרישתנו בעת הזו – להכליל תוכנית זו בתוך ההסכם עם הר”י, תוך הענקת מעמד להר”י, שותפות והובלה, בביצוע התוכנית. ברורה לנו הדגשת משרד האוצר שהפחתת ה-4 שעות של המתמחים (תוך שמירת השכר) תיכנס למסגרת עלות ההסכם יחד עם זאת כל התקנים שהשיג המשרד הם מעבר למסגרת העלות של ההסכם.

    מקור: דוברת משה”ב

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה