אונקולוגיה

הערכה כמותית של המוגלובין בצואה לניבוי הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Lancet Oncol)

הערכה כמותית של ריכוז המוגלובין בצואה מסייעת בניבוי הסיכון להיארעות סרטן מעי גס ורקטום, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו ב-Lancet Oncology.

החוקרים כותבים כי למרות שימוש נרחב בבדיקות אימונוכימיות לזיהוי דם סמוי בצואה, לא ידוע רבות אודות הסיכון להתפתחות נגעים במעי הגס והרקטום בנבדקים עם תוצאות שליליות בבדיקת דם סמוי בצואה. כעת ביקשו החוקרים לבחון אם ריכוז המוגלובין בצואה בעת בדיקת סקר ראשונה מסייע בניבוי היארעות נגעים ממאירים במעי הגס והרקטום בחולים עם בדיקת סקר שלילית.

מדגם המחקר כלל משתתפים בגילאי 40-69 שנים, ובין השנים 2001-2007 החוקרים התבססו על רמת סף של המוגלובין בצואה של 100 ננוגרם למ”ל להגדרת קבוצות עם תוצאות שליליות וחיוביות לבדיקות קליניות נוספות.

לזיהוי מקרים של סרטן מעי גס ורקטום, החוקרים עקבו אחר 44,324 משתתפים עם תוצאות שליליות של בדיקות אימונוהיסטוכימיות להערכת דם סמוי בצואה ו-1668 נבדקים עם תוצאות חיוביות בעת בדיקת סקר ראשונה, כולל 854 שסירבו לקולנוסקופיה ו-814 עם תשובה חיובית-שגויה של דם סמוי בצואה כפי שנקבע לפי בדיקת קולנוסקופיה. הקשר בין ריכוז המוגלובין בצואה ובין הסיכון להיארעות סרטן מעי גס ורקטום נקבע לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

במהלך תקופת המעקב, היארעות סרטן מעי גס ורקטום עלתה מ-1.74 ל-1000 שנות-אדם באלו עם ריכוז המוגלובין בסיסי בצואה של 1-19 ננוגרם למ”ל, ל-7.08 ל-1000 שנות-אדם באלו עם ריכוז בסיסי של 80-99 ננוגרם למ”ל.

בהשוואה לריכוז המוגלובין בסיסי בצואה של 1-19 ננוגרם למ”ל, יחס הסיכון עלה מ-1.43 עם ריכוז המוגלובין בסיסי בצואה של 20-39 ננוגרם למ”ל, ל-3.41 עם ריכוז בסיסי של 80-99 ננוגרם למ”ל (p<0.0001). הכללת מדידות חוזרות של בדיקות ריכוז המוגלובין בצואה לא השפיעו על ממצאים אלו. הסיכון להיארעות סרטן מעי גס ורקטום היה הגבוה ביותר באלו שסירבו תחילה לבדיקת קולנוסקופיה (Adjusted HR = 8.46).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הערכה כמותית של ריכוז המוגלובין בצואה בבדיקת סקר ראשונה מנבאת את הסיכון להיארעות נגעים ממאירים במעי הגס והרקטום בהמשך. במהלך המעקב, ריבוד הסיכונים על-בסיס ריכוז המוגלובין בצואה עשוי לסייע לרופאים המטפלים, עם מתן תשומת לב ייחודית לאלו עם ריכוז התחלתי גבוה יותר של המוגלובין בצואה.

Lancet Oncol. Published online May 17, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה