אונקולוגיה

מבחן ניבוי חדש שעשוי לנבא השרדות לאחר כמותרפיה של נשים עם סרטן שד (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של כתב העת Journal of American Medical Association עולה כי מבחן ניבוי חדש עשוי לעזור לנבא את ההשרדות לאחר כמותרפיה נאואדג’ובנטית של נשים עם סרטן שד מפושט.

במחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי זה, אשר נמשך כ-10 שנים, חיפשו החוקרים גורמים גנומיים המנבאים השרדות של מטופלות לאחר טיפול כמותרפי נאואדג’ובנטי בשל סרטן שד פולשני. במחקר השתתפו 310 מטופלות עם אבחנה חדשה של סרטן שד שלילי לרצפטורים של HER2 או HER2/neu , אשר טופלו בכמותרפיה המבוססת Taxane ואחריו Anthracycline (ובהמשך טיפול אנדוקריני בנשים עם גידול חיובי לרצפטורים של אסטרוגן).

החוקרים פיתחו חתימות ניבוי גנטיות שונות לעמידות או תגובה לטיפול הכמותרפי הנאואדג’ובנטי (מרובד לפי סטטוס הרצפטור לאסטרוגן). בעזרת חתימות אלה ניסו החוקרים לנבא רגישות לטיפול האנדוקריני ולטיפול הכמותרפי. החוקרים עקבו אחר השרדות לזמן ארוך ללא חזרות (distant relapse-free survival או DRFS ) לאחר מעקב ממוצע של 3 שנים.

החוקרים מצאו כי בקבוצת הנשים עם תיקוף בלתי תלוי אשר סווגו בקטגוריה של ניבוי רגישות לטיפול (28%) הודגם סיכוי של 56% לתגובה פתולוגית טובה, ו-DRFS של 92%. ניבוי ההשרדות בנשים חיוביות לרצפטור לאסטרוגן (ניבוי רגישות ב-30%, עם DRFS של 97%), ונשים שליליות לרצפטור לאסטרוגן (ניבוי רגישות ב-26%, עם DRFS של 83%) היה משמעותי בניתוח נתונים רב-משתנים. גורמים מנבאים גנומיים אחרים הדגימו דווקא השרדות גרועה יותר בנשים עם ניבוי לתגובה לכמותרפיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניבוי גנומי המשלב סטטוס הרצפטור לאסטרוגן, ניבוי עמידות לכמותרפיה, ניבוי תגובה לכמותרפיה וניבוי רגישות אנדוקרינית, עשוי לזהות נשים עם סיכוי גבוה להשרדות לאחר טיפול כמותרפי נאואדג’ובנטי עם Taxane ו-Anthracycline .

JAMA. 2011;305:1873-1881

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה