אונקולוגיה

טיפול פליאטיבי משולב בטיפול אונקולוגי סטנדרטי האריך את שרידותם של חולי סרטן אמבולטוריים ושיפר את איכות חייהם (NEJM)

ביום עיון בנושא חידושים ועדכונים בכאב האונקולוגי אשר התקיים ביום ג’ 3/5 הוצג לראשונה מחקר חדש שפורסם בניו אינגלנד בנושא טיפול פליאטיבי.  על פי תוצאות המחקר –  מתן טיפול פליאטיבי בשילוב טיפול אונקולוגי סטנדרטי האריך את שרידותם של חולי הסרטן האמבולטוריים ושיפר את איכות חייהם.

פרופ’  פסח שוורצמן (בתמונה)  מנהל שרות שכוך הכאב שרותי בריאות כללית מחוז דרום אוניברסיטת בן גוריון  : ” מדובר בממצא מחקרי חשוב וחדשני,שכן זו הפעם ראשונה שפורסמה עבודה בה הגורם המשתנה היה הטיפול הפליאטיבי וכן הפעם הראשונה בה עלה כי הטיפול התומך האריך את שרידות החולים”

*   *   *

המחקר  אשר נערך בביה”ח הכללי בבוסטון, מסצ’וסטס ופורסם לפני מספר חודשים במגזין  ניו אינגלנד, בדק  את ההשפעה של מתן מוקדם של טיפול תומך (פליאטיבי) בשילוב עם טיפול אונקולוגי סטנדרטי על איכות החיים ושרידות בחולי סרטן אמבולטוריים ( לא מאושפזים) עם מחלה גרורתית שאובחנה לאחרונה. תוצאות המחקר הראו כי הטיפול המשולב האריך את שרידות החולים ושיפר את איכות חייהם.  

תוצאות המחקר הוצגו ביום עיון מיוחד שעורכת העמותה  לקידום הסיעוד האונקולוגי בנושא חידושים ועדכונים בכאב אונקולוגי שנערך בבית האגודה למלחמה בסרטן ביום ג’ 3/5 בהשתתפות עשרות אחיות אונקולוגיות נאמנות כאב מהמכונים האונקולוגים ומהקהילה.

במחקר אשר נערך בקרב 151 חולים אמבולטוריים שאובחנו לאחרונה עם סרטן NSCL) (Non-Small-Cell Lung    גרורתי , חולקו החולים באופן אקראי לשתי זרועות מחקר:

– חולים שקיבלו טיפול פליאטיבי בדגש על איזון סימפטומים של כאב  נשימה, בחילות ועוד, וכן מענה פסיכוסוציאלי בשילוב עם טיפול  אונקולוגי סטנדרטי

    – חולים שקיבלו טיפול אונקולוגי סטנדרטי בלבד

תוצאות המחקר הראו כי חציון זמן השרידות (Median survival ) היה ארוך יותר בזרוע של המטופלים שקיבלו טיפול פליאטיבי לעומת החולים שטופלו בטיפול אונקולוגי סטנדרטי בלבד.

לחולים שהיו בזרוע שכללה טיפול פליאטיבי הייתה איכות חיים טובה יותר מאשר לחולים שקיבלו טיפול אונקולוגי סטנדרטי בלבד .

למספר מועט יותר של חולים שקיבלו טיפול פליאטיבי מוקדם ניתן טיפול אגרסיבי בשלב האחרון לחייהם לעומת החולים שקיבלו טיפול אונקולוגי בלבד (כפי שהוגדר בשיטות המחקר,  33% לעומת 54%,  P=0.05 ) . למרות התוצאה הנ”ל, לחולים בזרוע שכלל טיפול תומך הייתה שרידות ארוכה יותר מהמטופלים שקיבלו טיפול אונקולוגי סטנדרטי בלבד     .

מסקנת החוקרים הייתה כי לשילוב של טיפול פליאטיבי, בשלב מוקדם יחסית, עם הטיפול האונקולוגי הסטנדרטי בחולי סרטן NSCL גרורתי יש משמעות קלינית הבאה לידי ביטוי גם בשרידות החולים וגם באיכות החיים שלהם. ההשפעה כמעט וזהה לתגובה לטיפול כימותרפי הניתן בקו ראשון בחולים אלו.

פרופ’ פסח שוורצמן   מנהל שרות שכוך הכאב שרותי בריאות כללית מחוז דרום אוניברסיטת בן גוריון.. : “ מדובר בממצא מחקרי חשוב וחדשני,שכן זו הפעם ראשונה שפורסמה עבודה בה הגורם המשתנה היה הטיפול הפליאטיבי וכן הפעם הראשונה בה עלה כי הטיפול התומך האריך את שרידות החולים  . הטיפול התבסס על הNational Consensus Project for Quality Palliative Care , פרוטוקול טיפולי חשוב ומקובל שזוהי הפעם הראשונה שמשתמשים בו במחקר “.

המחקר מציע אופציה טיפולית מוצלחת להקלה סימפטומטית של חולי סרטן גרורתי וכן  מתייחס לדילמות הקשורות לשימוש בשירותים רפואיים בשלבים האחרונים של חייהם של  חולי סרטן.

N Engl J Med 2010; 363:733-742

מחברת התקשורת גולפינגר אשר העבירה את הדיווח נמסר ש:

“על פי חוזר מנכ”ל משרד הבריאות מספטמבר 2009, בתי חולים וקופות חולים אמורים להתארגן למתן שירות פליאטיבי לכל דורש, עד שנת 2012, בבית החולה או בבית חולים.

במדינת ישראל  מספר יחידות הוספיס המטפלים בחולים בבית כמו כן, במספר בתי חולים קיימת יחידה לייעוץ פליאטיבי. פרטים ניתן למצוא באתר: www.palliative.co.il

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה