גישת טיפול חדשה משפרת תוצאות לאחר השתלת תאי גזע (Blood)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Blood מדווחים חוקרים מאיטליה כי גישת טיפול חדשה עשויה למנוע התפתחות GvHD (Graft vs Host Disease) ולחזק את החלמת מערכת החיסון לאחר השתלת תאי גזע המטופויאטים.

החוקרים הוכיחו לראשונה כי עירוי מוקדם של תאי T-regulator (Treg) בחולים עם ממאירויות של הדם סייע במניעת התפתחות GvHD.

מבין 28 חולים עם ממאירויות המטולוגיות בסיכון גבוה שהחלימו לאחר עירוי של תאי Treg 4 ימים לפני השתלת תאי גזע המטופויאטים, רק 2 מבין 26 החולים שהיו זמינים להערכה פיתחו GvHD חריפה בדרגה 2 ומעלה, ולאחר חציון מעקב של 11.2 ודשים, אף אחד מהחולים לא פיתח מחלה כרונית.

בהעדר דיכוי חיסוני לאחר ההשתלה, מתן תאי Treg בשלב מוקדם סייעה בהופעת תאים לימפואידים ושיפרה את תפקוד מערכת החיסון כנגד פתוגנים אופורטוניסטים, ולא החלישה את פעילות השתל כנגד לויקמיה.

בחולים בסיכון גבוה עם לויקמיה חריפה וללא תורם תואם, השתלת תאי גזע המטופויאטים עם התאמה חלקית ב-HLA הינה אפשרות ויאבילית. עם זאת, האצת החלמת מערכת החיסון לאחר ההשתלת, ללא העלאת הסיכון ל-GvHD הינה אתגר לא-פשוט. עד כה נבחנו מספר גישות, אחת מהן היא מתן תאי CD4+ CD25+ Treg.

במחקרים מוקדמים מתן תאים אלו הוביל לדיכוי GvHD ועודד את החלמת מערכת החיסון לאחר ההשתלה. בבני אדם, המכשול העיקרי לשימוש קליני נובע ממיעוט התאים בדם פריפרי.

החוקרים ביקשו לבחון אם מתן תאי Treg בשלב מוקדם לאחר ההשתלה מביא לשיפור בתוצאות הטיפול בחולים. מבין 28 המשתתפים במחקר, 22 אובחנו עם AML (Acute Myeloid Leukemia), 5 סבלו מ-ALL (Acute Lymphoid Leukemia) ואחד אובחן עם הישנות לימפומה שאינה-הודג’קין בדרגה-גבוהה. כח חולה עם תגובה מלאה ראשונה היה בסיכון גבוה להישנות.

מערכת החיסון של חולים אלו שבה למצבה התקין בשלב מוקדם יותר, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול קונבנציונאלי. בהשוואה לחולים שעברו השתלה סטנדרטית, החוקרים מדווחים כי הופיעו בשלב מוקדם יותר משמעותית תאי CD4+ ו-CD8+ כנגד פתוגנים אופורטוניסטיים, דוגמת אספרגילוס, קנדידה, CMV, אדנווירוס, HSV, VZV וטוקסופלזמה.

החוקרים מדגישים כי חל שיפור משמעותי במניעת זיהומי CMV , ולא תועדו מקרי תמותה על-רקע CMV.

עירוי מוקדם של תאי Treg לא לווה בעליה בהיארעות הישנות לויקמיה. לאחר חציון מעקב של 12 חודשים, 12 משתתפים (46.1%) שרדו וללא מחלה; ההישנות היחידה אירעה בחולה עם AML.

Blood. Published online February 3, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה