אונקולוגיה

שיעור המחשבות האובדניות בקרב רופאים מנתחים בארצות הברית גבוה (מתוך Archives of Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מסקר חדש אשר נערך בצורה אנונימית בקרב רופאים מנתחים בארצות הברית ותוצאותיו פורסמו בגיליון ינואר של ירחון Archives of Surgery עולה כי כ-1 מכל 16 מנתחים דיווחו על מחשבות אובדניות בשנה החולפת. עם זאת, החוקרים מציינים כי רק מעטים דיווחו כי פנו לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש בשל כך.

לדברי החוקרים, העובדה כי 6% מהמנתחים בארצות הברית חשבו על מעשה אובדני בשנה החולפת הינה מדאיגה מאוד. הם מדווחים כי בקרב מנתחים בגילאי 45 שנים ומעלה, ההימצאות של מחשבות אובדניות הייתה גבוהה פי 1.5 עד פי 3 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית בארה”ב (p<0.02). הם טוענים כי ממצא זה הינו מרשים במיוחד מאחר והמנתחים הינם אנשים משכילים מאוד, כמעט תמיד מועסקים, ועל פי רוב (88%) נשואים, כולם גורמים הידועים כמפחיתים את הסיכון למעשה אובדני באוכלוסיה הכללית.

בחודש יוני 2008, קיבלו 24,922 חברי ה-American College of Surgeons את שאלון הסקר באמצעות הדואר. השאלון כלל שאלות ביחס למחשבות אובדניות ולשימוש בשירותי בריאות הנפש, כמו גם שאלון סקר מתוקף לדיכאון והערכה מקובלת לאיתור תחושות שחיקה ואיכות חיים.

מבין 7,905 המנתחים אשר השלימו את השאלון (שיעור היענות 31.7%), 501 (6.3%) דיווחו על מחשבות אובדניות בשנה שקדמה לכך.

החוקרים מוסיפים כי ההימצאות של מחשבות אובדניות בקרב מנתחים הייתה דומה לזו של האוכלוסיה הכללית עבור אלו בגילאי 25 עד 34 שנים  (7.3% לעומת 6.7%; p=0.85) ואלו בגילאי 35 עד 44 שנים (6.3% לעומת 6.8%; p=0.21).

עם זאת, השיעורים היו גבוהים משמעותית בקרב מנתחים בגילאי 45 עד 54 שנים  (7.6% לעומת 5.0%; p=0.008), 55 עד 64 שנים (6.9% לעומת 2.3%; p<0.001), ואלו בגילאי 65 שנים ומעלה (2.7% לעומת 1.2%; p=0.02).

לדברי החוקרים, על אף שאלו בגילאי 45 עד 54 באוכלוסיה הכללית הראו סיכון נמוך יותר למחשבות אובדניות בהשוואה לאלו הצעירים מהם, ההיפך הינו ככל הנראה הנכון בקרב רופאים מנתחים. בנוסף, נמצא כי נישואין והורות לילדים היו קשורים בסיכון נמוך יותר למחשבות אובדניות, בעוד שגירושין היו קשורים בסיכון מוגבר לכך. שיעור המחשבות האובדניות בקרב מנתחים לא נבדל בין המינים.

לצד גורמי הסיכון המקובלים למחשבות אובדניות, כגון דיכאון (OR, 7.0; p<0.001), מצאו החוקרים כי סיכונים מקצועיים, לרבות שחיקה בקרב מנתחים  (OR, 1.9; p<0.001) וביצועה של טעות רפואית רצינית בעת האחרונה (OR, 1.8; p<0.001) היו גורמי סיכון בלתי תלויים למחשבות אובדניות בקרב רופאים מנתחים.

בנוסף, נמצא כי מחשבות אובדניות היו קשורות בצורה חזקה גם עם דחק, דיכאון וכל שלושת המרכיבים של שחיקה: תשישות נפשית, דה-פרסונליזציה ותחושת הגשמה עצמית נמוכה. ממצא זה מדאיג לדברי החוקרים, מאחר ונמצא בעבר כי שחיקה בקרב רופאים מנתחים קשורה בסיכון מוגבר לביצוע טעויות רפואיות.

החוקרים מוסיפים כי מנתחים אשר דיווחו כי בעיניהם ביצעו טעות רפואית רצינית בשלושת החודשים שקדמו למועד הסקר הראו סיכון מוגבר פי 3 למחשבות אובדניות. 16.2% מהמנתחים אשר דיווחו על טעות שכזו חוו מחשבות אובדניות, בהשוואה ל-5.4% באלו שלא דיווחו על טעות שכזו. החוקרים טוענים כי ממצא זה מדגיש את ההשלכות האישיות של טעויות רפואיות על הרופאים.

מבין 501 המנתחים אשר ציינו מחשבות אובדניות בשנה שקדמה לסקר, רק 130 (26%) פנו לעזרה של פסיכולוג או פסיכיאטר, שיעור נמוך משמעותית בהשוואה לאלו שחווים מחשבות אובדניות באוכלוסייה הכללית (44%).

מנתחים עם מחשבות אובדניות נטו יותר לעשות שימוש בתרופות נוגדות דיכאון בשנה החולפת (21.8% לעומת 4.8%; p<0.001) ולרשום לעצמם תרופות אלו (15.7% לעומת 6.9%; p=0.006).

למעלה משליש מסך המנתחים ולמעלה מ-60% מאלו שחוו מחשבות אובדניות ציינו כי לא היו פונים לעזרה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש בעקבות בעיות נפשיות מתוך חשש שמא הדבר ישפיע על רישיונם לעסוק ברפואה.

על אף שהמחקר הנוכחי היה מוגבל לכ-7,900 רופאים מנתחים אמריקאים, סבורים החוקרים כי רבים מממצאיו נכונים ביחס לכלל הרופאים בארה”ב. שחיקה הינה בעיה רצינית עבור כלל הרופאים בארה”ב, הם מסבירים, ושיעורי השחיקה בקרב מנתחים דומים לאלו שנצפו ברופאים מתחומי מומחיות אחרים.

במאמר מערכת אשר פורסם באותו גיליון והתייחס לדברים, טוענות שתי רופאות ממחלקה כירורגית בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת פיצבורג בפנסילבניה, כי למרבה הצער ממצאי המחקר הנוכחי עומדים בקנה אחד עם ניסיונן האישי. לדבריהן, פעמים רבות מדי מתעלמים מנושא זה, ויש צורך במחקר נוסף ביחס למציאות העיסוק הכירורגי כיום.

הכותבות מוסיפות כי 92% מהמנתחים אשר השתתפו בסקר דיווחו כי לדחק הנלווה לעבודתם תורמים העובדה כי עובדים 40 שעות שבועיות ומעלה, כי שעות עבודתם אינן סדירות, וכי עליהם רובצת האחריות המלאה להחלטות מיידיות של חיים ומוות.

לבסוף, טוענות הכותבות כי מנתחים חיים בתרבות המעודדת כוח סבל והכחשה עצמית, ונוטה לפרש חוסר שלמות ככישלון. לדבריהן, יש צורך לזהות דחק ודיכאון בקרב העמיתים ולעודד קבלתם של אלו המבקשים לשפר את בריאותם הנפשית, וזאת עבור עצמם, בני משפחותיהם ומטופליהם.

Arch Surg. 2011;146:54-62

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה