אונקולוגיה

עליה בסיכון הקרדיווסקולארי בעקבות טיפול בתרופות ממשפחת NSAID (מתוך BMJ)

מממצאים חדשים עולה כי תכשירים ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) כרוכים בסיכון קרדיווסקולארי. החוקרים בחנו את העדויות הזמינות ולא מצאו הוכחות רבות המעידות על בטיחות האפשרויות שנבחנו.

הרשויות האחראיות כבר דיווחו על סימנים קרדיווסקולארים עקב טיפול ב-NSAID, אך החששות התבססו בעיקר על מחקרים תצפיתיים. המחקר הנוכחי מספק סקירה מקיפה של כל המחקרים האקראיים ומבוקרים של התרופות.

מספר מטה-אנליזת מוקדמות לא הצליחו לפתור את המחלוקת בנוגע לסיכון מאחר שלא כללו את כל העדויות האקראיות במחקר אחד. מטה האנליזה החדשה, שפורסמה ב-BMJ כללה את כל העדויות הזמינות.

הסקירה כללה 31 מחקרים ו-116ף429 משתתפים שטופלו ב-Naproxen (נקסין), Ibuprofen (איבופן), Diclofenac (אביטרן), Celecoxib (סלקוקס), Etoricoxib (ארקוקסיה), Lumiracoxib, Rofecoxib או פלסבו.

החוקרים תיעדו עליה בסיכון לאוטם לבבי, שבץ מוחי ותמותה קרדיווסקולארית במשתתפים שנטלו את כל תכשירי ה-NSAID הללו. באופן לא-מפתיע, Rofecoxib לווה בסיכון הגבוה ביותר לאוטם לבבי, עם יחס סיכון של 2.12. יצרנית התרופה, מרק, הסירה מרצונה את התכשיר מהמדפים בשנת 2004 בשל חשש מפני רעילות לבבית.

Lumiracoxib היה התכשיר השני מבחינת הסיכון לאוטם לבבי במחקר הנוכחי. Ibuprofen לווה בסיכון הגבוה ביותר לשבץ מוחי עם יחס סיכון של 3.36 ולאחריו Diclofenac עם 2.86. Etoricoxib  לווה בשיעור הגבוה ביותר של תמותה קרדיווסקולארית עם 4.07 ולאחריו Diclofenac עם יחס סיכון של 3.98.

מבין כל התכשירים ממשפחת NSAID, נראה כי Naproxen הינו הכי פחות מזיק. הממצאים עולים בקנה אחד עם ההמלצות שנקבעו כאשר Rofecoxib הוסרה לראשונה מהמדפים והרופאים בחנו אחר חלופות אחרות.

החוקרים לא מצאו קשר ברור בין הספציפיות של מעכבי COX-2 ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. ממצאים אלו עומדים בניגוד לטענות קודמות לפיהן סלקטיביות מוגברת לאנזים COX-2 קשורה בסיכון הקרדיווסקולארי.

הוצעו מספר מנגנונים לקשר בין השניים, אך ההשערה המקובלת ביותר כיום היא כי ישנה הפרעה באיזון בין פרוסטציקלינים ו-TxA2 (Thromboxane A2) המובילה לעליה בסיכון לאירועים תרומבוטיים.

BMJ. 2011;342:c7086

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה