אונקולוגיה

האם עירוי Dexamethasone הניתן לפני ניתוח כריתת שד מפחית את הבחילה והכאבים לאחריו? (מתוך BMC Cancer)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר המקוון של ירחון BMC Cancer עולה כי מתן טרום-ניתוחי של עירוי Dexamethasone קשור בשיעורים נמוכים יותר של כאב, בחילה והקאות לאחר ניתוח לכריתת שד עם דיסקציה של בלוטות לימפה אקסילריות.

החוקרים העומדים מאחורי מחקר זה, שהינו מחקר פרוספקטיבי מבוקר אשר בוצע בהקצאה אקראית של החולים ובאופן כפול-סמיות, מציינים כי בחילה והקאות בתר-ניתוחיות (Postoperative nausea and vomiting, PONV) מופיעות ב-60-80% מהנשים העוברות ניתוח זה ללא טיפול נוגד בחילות.

בין תופעות הלוואי הקשורות ב-PONV מציינים החוקרים שאיבת תוכן קיבה, היפרדות הפצע, דחק פסיכולוגי ופרקי זמן ממושכים עד ההתאוששות והשחרור מבית החולים. לדבריהם, רבים מהתכשירים נוגדי הבחילה שבשימוש הינם בעלי תופעות לוואי רציניות לעיתים, כגון סדציה מופרזת, תת-לחץ דם, דיספוריה ואף הזיות וסימנים אקסטרא-פירמידליים. הם מוסיפים כי תכשירים נוגדי סרוטונין כגון Ondansteron הינם בעלי פרופיל תופעות לוואי שפיר יותר, אם כי עלותם הכספית גבוהה.

לאור ההשפעה משככת הכאבים וההשפעה נוגדת הבחילות של Dexamethasone בקרב חולים העוברים ניתוח בשל סרטן, תופעה אשר תוארה בידי חוקרים אחרים, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לבחון את השפעתו בקרב נשים העוברות ניתוח לכריתת שד.

הנשים הוקצו אקראית לקבל טיפול תוך-ורידי ב-Dexamethasone במינון 8 מ”ג (כך ב-35 חולות) או לחילופין בתרופת דמה (35 חולות נוספות) 60 דקות לפני החתך הראשוני בעור. הם מציינים כי נשים בגיל העולה על 80 שנים ואלו עם היסטוריה של בחילה בנסיעות (motion sickness) או PONV אשר הופיעו לאחר כל ניתוח קודם שהוא נפסלו מהשתתפות במחקר זה.

כל הנבדקות עברו הרדמה כללית כמקובל באמצעות Sevoflurane 2% או 3% ו-Nirtric Oxide 66%, ללא קבלת תרופות לפני ההרדמה מלבד Dexamethasone או תרופת הדמה. בוצע מעקב אחר הנבדקות ממועד קבלת החולה לבית החולים ועד שלושים יום לאחר הניתוח.

כאב הוערך מיד בהגעת החולה לחדר ההתאוששות ושוב 6, 12 ו-24 שעות לאחר הניתוח. הנשים נתבקשו לדרג את עוצמת כאביהן באמצעות Visual analogue scale (VAS), הנע בין 0 (אין כאב) לבין 10 (הכאב החמור ביותר). בנוסף, קיבלו Sodium ketorolac כמשכך כאבים, עם מתן Tramadol תוך ורידי בנוסף בעת הצורך. באותו האופן, דווח על PONV מיד בתום הניתוח ושוב כעבור 6, 12 ו-24 שעות לאחריו, וזאת באמצעות מדד בן ארבע נקודות (0- אין PONV; 1- בחילה; 2- עליית תוכן קיבה; 3- הקאה). Ondansteron תוך ורידי ניתן על פי בקשת המטופלות.

החוקרים מדווחים כי נשים אשר טופלו ב-Dexamethasone טרום ניתוחית היו בעלות היארעות נמוכה יותר של PONV מיד בתום הניתוח (28.6% לעומת 60% בקבוצת הביקורת; p=0.02) ושש שעות לאחריו (17.2% לעומת 45.8%; p=0.03). לא נרשמו הבדלים מובהקים ביחס ל-PONV בין הקבוצות לאחר כן, אם כי 8 נשים בקבוצת ה-Dexamethasone ו-21 נשים בקבוצת הביקורת נזקקו לתרופות נוגדות הקאה (p=0.01).

בנוסף, נמצא כי Dexamethasone היה קשור בציונים נמוכים יותר של מדד הכאב (VAS) מיד לאחר הניתוח וכן שש ו-12 שעות לאחריו. בסך הכל, 21 נבדקות מקבוצת הביקורת ו-10 נבדקות מקבוצת המחקר נזקקו למשככי כאבים (p=0.008).

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם אלו מעידים על כך שטיפול טרום ניתוחי ב-Dexamethasone במינון 8 מ”ג מונע בחילה, הקאות וכאבים ומפחית את הצורך בתכשירים נוגדי בחילה ומשככי כאבים בקרב נשים העוברות ניתוח לכריתת שד בשל סרטן, וזאת ללא תופעות לוואי ניכרות. לטענתם, נראה כי המדובר בטיפול חשוב למניעת תסמינים בתר-ניתוחיים אלו.

BMC Cancer 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה