אונקולוגיה

קשר בין טיפול לדיכוי אנדרוגני ובין עליה בסיכון לסרטן המעי הגס (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-10 בנובמבר 2010 ב- Journal of the National Cancer Institute, עולה כי נמצא קשר בין טיפול לדיכוי אנדרוגני (Androgen-deprivation therapy, ADT) בחולי סרטן הערמונית ובין עלייה בסיכון לסרטן המעי הגס.

החוקרים כותבים כי ADT באמצעות אגוניסטים ל- Gonadotropin-releasing hormone (GnRH) או כריתת אשכים הוא טיפול מקובל אך שנוי במחלוקת לסרטן הערמונית. בעבודות קודמות נמצא קשר בין ADT ובין סיכון מוגבר למחלת לב וסוכרת, והחוקרים מציינים כי היפראינסולינמיה וסוכרת הם גורמי סיכון לסרטן המעי הגס. כמו כן, במחקרי חיות נמצא קשר בין אנדרוגנים ובין ירידה בסיכון לסרטן המעי הגס, ולכן שיערו החוקרים כי ADT עלול להגביר את הסיכון לממאירות זו.

המחקר כלל 107,859 גברים בגיל 67 שנה ומעלה ממאגר ה- Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER)Medicare database, אשר אובחנו עם סרטן הערמונית בשנים 1993-2002. יעד המחקר העיקרי היה אבחנת סרטן מעי גס.

החוקרים מדווחים כי 51.8% מהמשתתפים קיבלו ADT במהלך תקופת המחקר, כאשר רובם טופלו באגוניסטים ל-GnRH ו-5.4% מהם עברו כריתת אשכים. עד סוף שנת 2004 אובחנו בסה”כ 2,035 משתתפים (1.9%) עם סרטן המעי הגס.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב גברים שעברו כריתת אשכים נמצאה ההיארעות הגבוהה ביותר של סרטן המעי הגס, עם 6.3 מקרים ל-1,000 שנות אדם. היארעות סרטן המעי הגס הייתה 4.4 מקרים ל-1,000 שנות אדם בגברים שקיבלו טיפול באגוניסטים ל-GnRH, ו-3.7 מקרים ל-1,000 שנות אדם בגברים שלא קיבלו ADT.

לאחר תקנון לגורמים שונים, נמצא קשר בין משך הטיפול ב-ADT ובין עלייה בסיכון לסרטן המעי הגס. למשתתפים שקיבלו טיפול באגוניסטים ל-GnRH למשך 25 חודשים או יותר נמצא סיכון גבוה יותר לסרטן המעי הגס (HR 1.31, 95 CI 1.12-1.52), כמו גם למשתתפים שעברו כריתת אשכים (HR 1.37, 95% CI 1.14-1.66), לעומת משתתפים שלא קיבלו ADT.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין טיפול ארוך טווח לדיכוי אנדרוגני ובין עלייה בסיכון לסרטן המעי הגס. הם מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים, על מנת להעריך האם טיפול בטסטוסטרון עשוי להשפיע על הסיכון לסרטן המעי הגס.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי לגורמים תזונתיים ואורח החיים יש תפקיד בהתפתחות סרטן המעי הגס, ועל כן ייתכן שהיו קיימים ערפלנים שהטו את התוצאות. לדברי הכותבים, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בבחירת הטיפול המתאים לחולים עם סרטן הערמונית, וכן את הצורך בסקר שגרתי לסרטן המעי הגס.

J Natl Cancer Inst 2010

למאמר המערכת ב- J Natl Cancer Inst

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה