אונקולוגיה

ירידה בטיפול באגוניסטים ל- GnRH אינה באה על חשבון חולי סרטן ערמונית (מתוך ה- NEJM)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- New England Journal of Medicine, עולה כי חלה ירידה בשימוש ב- ADT (androgen-deprivation therapy) שלא באה על חשבון חולי סרטן ערמונית, אלא הינה תוצאה של שימוש קליני חסכוני יותר.

החוקרים מסבירים כי בשנות ה- 90 חברות הביטוח הרפואי האמריקניות ביקשו להפוך את טיפולי ה- ADT שכללו שימוש באגוניסטים ל- GnRH (gonadotropin-releasing hormone), לרווחיים יותר עבור רופאים.  יחד עם זאת, בעקבות ניצול לרעה של תוכנית זו, ירדה באמצע העשור הקודם תמיכת הביטוח הרפואי בטיפול זה.

במקביל, השימוש הכללי ב- ADT הוכפל בשנות ה- 90, ובסוף עשור זה, כמחצית מחולי סרטן הערמונית טופלו ב- ADT עבור התוויות שונות, גם בכאלו שלא הוכח יתרון משמעותי לטיפול.

כצפוי, הרפורמה בביטוח הרפואי הביאה לירידה בשימוש בתרופה, אולם לא לגמרי ברור האם הירידה הזו הופיעה בקרב אלו שהזדקקו לטיפול או באלו שלא הודגמה עבורם יעילות מוכחת של הטיפול.

המחקר הנוכחי ביקש לבדוק שאלה זו.  באמצעות מאגר מידע זוהו 54,925 גברים שאובחנו עם סרטן ערמונית בין השנים 2003 2005.  הגברים נחלקו לשלוש קבוצות לפי סוג סרטן הערמונית.

השימוש ב- ADT נחשב אחד מן השלושה: “לא מתאים” כאשר היה בשימוש עיקרי עבור גברים עם גידולים ממוקמים בדרגה נמוכה עד בינונית (עבורם יתרון שרידות מ- ADT היה בלתי סביר); “מתאים” כאשר ניתן כטיפול אדג’ובנטי עם טיפול הקרנתי עבור גברים עם סרטן מתקדם מקומית (עבורם יתרון שרידות הוכח); “נתון לשיקול דעת” כאשר ניתן לגברים כטיפול עיקרי או אדג’ובנטי עבור גידולים ממוקמים בדרגה גבוהה.

החוקרים מצאו כי במהלך תקופת השינוי, שיעור הטיפול הלא מתאים ב- ADT ירד משמעותית מ- 38.7% ב- 2003 ל- 30.6% ב- 2004, ול- 25.7% ב- 2005 (יחס סיכויים עבור 2005 לעומת 2003, 0.72; 95% CI, 0.65 – 0.79).  לא הודגמה ירידה בשימוש המתאים ב- ADT אדג’ובנטי (יחס סיכויים, 1.01; 95% CI, 0.86 – 1.19).

החוקרים מסכמים כי עניינים כספיים שיחקו תפקיד בעלייה ובנפילה של השימוש ב- ADT.  יחד עם זאת, נראה כי שיקולים כלכליים אינם כה חשובים כאשר יעילות הטיפול הינה ברורה לגמרי.

החוקרים מוסיפים כי שיקולים נוספים העולים בעת החלטה על טיפול, בייחוד בקרב חולי סרטן, הינם הרצון להציע טיפול כלשהו גם אם יעילותו אינה מוכחת, ומנגד תופעות לוואי העשויות להופיע כתוצאה מן הטיפול.

N Engl J Med. 2010;363:1822-1832

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה