אונקולוגיה

יעד טיפולי פוטנציאלי עבור סרטן שד תלת שלילי (מתוך כנס ה- AACR-MDCTD)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס ה- AACR-MDCTD, עולה כי סרטן שד תלת שלילי מהווה רק חלק קטן מכל מקרי הסרטן, אולם הינו קשה לטיפול ועלול להיות בעל מהלך קליני אלים יותר בהשוואה לצורות אחרות של המחלה.

לדברי החוקרים, IGF-1R (insulin-like growth-factor 1 receptor) הינו בעל ביטוי יתר ועובר הגברה בנסיבות של חולי סרטן שד תלת שלילי.  לאור גילוי זה, מסבירים החוקרים כי IGF-1R מהווה יעד טיפולי אפשרי.

החוקרים מצאו כי IGF-1R קיבל ביוטי יתר ב- 25% מן המקרים, וכי קשר מובהק נצפה בין ביטוי החלבון IGF-1R והגברת הגן IGF1R (P < .001).  בחולים בני 55 שנים ומטה, מדד IGF-1R גבוה היה כרוך בשרידות ממושכת (יחס סיכון, 0.13; 95% confidence interval, 0.02 – 1.00; P = .050).

החוקרים מציינים כי על אף שחולי סרטן שד תלת שלילי מהווים רק 15% עד 20% מן החולים במחלה, סוג זה של המחלה מוביל למחצית מכלל מקרי המוות מסרטן שד.  תמותה מסרטנים חיוביים לקולטן לאסטרוגן ירדה לאורך העשור האחרון, אולם אין הדבר נכון עבור מחלה תלת שלילית.

סוג זה של סרטן שד הינו מן המאתגרים ביותר מבחינת טיפול.  הוא נפוץ יותר בקרב נשים צעירות, בנשים ממוצא אפרו-אמריקני, ומאופיין, כאמור במהלך אלים.

לאור זאת, קיים צורך אמיתי להבין טוב יותר את הפתוגנזה של סרטן שד תלת שלילי והצורך לזהות יעדים מולקולאריים חדשים לטיפול.

IGF-1R ידוע כבעל תפקיד מרכזי בהתרבות תאים סרטניים, בשרידות, ובעמידות לטיפול בכמה ממאירויות בבני אדם.  בנוסף הוא מהווה יעד לכמה טיפולים מחקריים, במערך הן קליני והן פרה-קליני.

יחד עם זאת, מדגישים החוקרים, טרם נחקרה השפעת ביטויו של IGF-1R באופן סיסטמתי בסרטן שד תלת שלילי.

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים ביטוי של IGF-1R ב- 99 נשים עם סרטן שד תלת שלילי.  בדיקות אימונו-היסטו-כימיות העריכו את ביטוי חלבון ה- IGF-1R, אשר קיבל דירוג לפי קריטריונים סטנדרטיים שפותחו במקור עבור מחלת HER2.  בנוסף, בוצע CISH (chromogenic in situ hybridization) עבור הגן IGF1R ב- 35 מקרים.

גידול נחשב כחיובי עבור הגברת גן כאשר היחס בין סיגנל הגן IGF1R לסיגנל כרומוזום 15 היה 2.2 ומעלה.  למטרות הניתוח הסטטיסטי, ביטוי של IGF-1R סווג כנמוך (0 2) או גבוה (3).

החוקרים מצאו כי ביטוי IGF-1R היה גבוה ב- 29 מתוך 99 (29%) מקרים, והיה כרוך גם בבלוטות לימפה שליליות (P = .03).  הגברת גן נצפתה ב- 8 מתוך 35 מקרים (23%).  ביטוי נמוך של IGF-1R נקשר בגרורות לבלוטות לימפה (P = .033).  רמות גבוהות של IGF-1R נקשרו לגודל הגידול שהיה באופן גבולי קטן יותר (P = 0.080).

החוקרים מציינים כי לא נמצא קשר מובהק סטטיסטית בין ביטוי IGF-1R ובין דירוג הגידול או גזע.

יחד עם זאת, גיל החולה שיחק תפקיד בחולים מעל גיל 65 שנים, לא היה הבדל בשרידות בין חולים עם ביטוי נמוך או גבוה של IGF-1R, אולם בחולים מתחת לגיל 65 שנים, אלו עם ביטוי מוגבר של IGF-1R הדגימו שרידות ארוכה יותר בהשוואה לאלו עם ביטוי פחות.

השרידות הממושכת ביותר נצפתה בחולים צעירים יותר עם ביטוי IGF-1R מוגבר, והשרידות הגרועה ביותר נצפתה בחולים מעל גיל 55 שנים עם ביטוי מופחת של IGF-1R.

לעת עתה, מסבירים החוקרים, ידוע כי IGF-1R מהווה ביטוי לפרוגנוזה טובה יותר.  הצעד הבא יהיה ללמוד האם טיפול מוכוון IGF-1R יועיל לחולי סרטן שד תלת שלילי.

מתוך כנס ה- American Association for Cancer Research International Conference on Molecular Diagnostics in Cancer Therapeutic Development (AACR-MDCTD), שנערך בספטמבר 2010, בדנוור, ארצות הברית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה