אונקולוגיה

ירידה במשקל ופעילות גופנית עשויות לצמצם את הסיכון לסרטן המעי הגס (מתוך European Journal of Cancer)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר 2010 של ה- European Journal of Cancer, עולה כי שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית עשויות לצמצם את היארעות סרטן המעי הגס.

החוקרים כותבים כי באירופה חלה עלייה בשיעור האנשים בעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה מהמומלץ, וכי רק מעט מהאוכלוסיה עוסקת בפעילות גופנית ברמה הרצויה. הם מפרטים כי ההנחיות הנוכחיות ממליצות על פעילות גופנית בעצימות בינונית למשך 30 דקות ביום כ-5 ימים בשבוע לפחות.

החוקרים מוסיפים כי באירופה ישנה עלייה בשיעור סרטן המעי הגס. זהו הסרטן השני בשכיחותו באירופה, וגורם השני בשכיחותו למוות מסרטן. בעבודה קודמת שערכו החוקרים נמצא קשר בין עלייה בשיעור הממאירות הכולל ובין עלייה בהשמנה ברחבי אירופה.

במחקר הנוכחי בנו החוקרים מודל, על מנת לבחון את ההשפעה האפשרית של שינוי במשקל הגוף ובפעילות הגופנית על היארעות סרטן המעי הגס. לצורך כך הם עשו שימוש במודל הסטטיסטי PREVENT, שפותח בהולנד ונמצא בשימוש האיחוד האירופאי.

לדברי החוקרים, במצב היפותטי שבו כלל האוכלוסיה שומרת על משקל גוף תקין בשנת 2009, ניתן יהיה למנוע עד 11 מקרי סרטן המעי הגס ל-100,000 שנות אדם עד לשנת 2040. הם מציינים כי ההשפעה של משקל הגוף על הסיכון לממאירות הייתה רבה יותר בגברים לעומת נשים.

כמו כן, החוקרים בדקו מצב שבו כלל האוכלוסייה עוסקת בפעילות גופנית ברמה הנהוגה בהולנד. הם מציינים כי בהולנד נצפה שיעור הפעילות הגופנית הגבוה ביותר באירופה, וכלל בעיקר רכיבה על אופניים והליכה. במחקר נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית ברמה זו עשוי למנוע 17.5% ממקרי סרטן המעי הגס עד שנת 2040, וכי ההשפעה של פעילות גופנית על הסיכון לסרטן המעי הגס הייתה רבה יותר בנשים.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי שמירה על משקל גוף תקין ועיסוק בפעילות גופנית עשויות לצמצם את היארעות סרטן המעי הגס ברחבי אירופה.

Eur J Cancer. 2010;46:2605-2616

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה