אונקולוגיה

אולטראסאונד אנדוברונכיאלי אינו שולל סרטן ריאה (מתוך ה- European Respiratory Journal)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות סקירה חדשה שפורסמה בירחון European Respiratory Journal ב- 6 באוגוסט, עולה כי אולטרא סאונד אנדוברונכיאלי (EBUS) אינו יכול בוודאות לשלול סרטן ריאה.

לדברי החוקרים, חולים עם ביופסית ריאה טראנס-ברונכיאלית הנעשית באמצעות EBUS אשר אינה אבחנתית או מספקת תוצאה שלילית, צריכים להיחשב כחולים הזקוקים להמשך בירור על מנת לשלול בוודאות סרטן ריאה.

החוקרים מציינים כי EBUS הינה פרוצדורה נפוצה על אף היכולת האבחנתית הנמוכה שלה היות והיא מהווה בדיקה עם שיעור סיבוכים נמוך יותר.

הסקירה הנוכחית מבוססת על 16 מחקרים וכ- 1,420 נבדקים.

מתוצאות הסקירה עולה כי ל- EBUS נקודת סגוליות של 1.00 ונקודת רגישות של 0.73 לזיהוי סרטן ריאה.  יחס הסבירות החיובית עמד על 26.84 ואילו יחס הסבירות השלילית עמד על 0.28.  החוקרים מצאו שונות רבה ומשמעותית בתוך במסגרת מחקרם עבור סגוליות, וכן הבדלים ניכרים בשיטות המחקרים.

לטענת החוקרים, בעוד שהיכולת האבחנתית אינה עולה על זו של ביופסית מחט מונחית CT, היתרון של ביופסיה באמצעות EBUS הינו הבטיחות של הבדיקה.

החוקרים מוסיפים כי שיעור הסיבוכים נע בין 0% ל- 7.4%.  שיעור מקרי הפנאומותורקס הכלליים עמד על 1%, בעוד שמחקרים רבים אודות ביופסיות מונחות CT דיווחו על פנאומותורקס ברבע מן המקרים.  אף נבדק בסקירה הנוכחית לא סבל מסיבוכי דימום שדרשו התערבות, ולא דווחו מקרי מוות.

החוקרים מדגישים כי היכולת האבחנתית של ביופסיה באמצעות EBUS עשויה להיות מושפעת מן הסבירות לממאירות בחולה הספציפי.

בחירת הבדיקה האופטימאלית לאבחנת נגעים ריאתיים EBUS או ביופסיה מונחית CT תלויה במאפיינים הקליניים וההדמייתיים של כל חולה.

Eur Respir J.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה