אונקולוגיה

האם תכונות אישיות משפיעות על הסיכון לסרטן? (מתוך American Journal of Epidemiology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 באוגוסט 2010 של ה- American Journal of Epidemiology, עולה כי לא נמצא קשר בין התכונות החצנה ונוירוטיות ובין הסיכון לסרטן או הסיכון לתמותה מסרטן.

זהו מחקר פרוספקטיבי אשר כלל 59,548 משתתפים משוודיה ופינלנד שמילאו שאלונים על מאפייני האישיות (על בסיס ה- Eysenck Personality Inventory) ומנהגי הבריאות שלהם, והחל בשנות ה-70. החוקרים בדקו נתונים ממאגר רישום הסרטן השוודי והפיני על מנת לזהות משתתפים שחלו בסרטן, ולבחון האם קיים קשר בין תכונות האישיות החצנה ונוירוטיות ובין הסיכון לסרטן או התמותה מסרטן.

החוקרים מדווחים כי 4,631 משתתפים חלו בסרטן לאורך תקופת המעקב שנמשכה 30 שנה. הם עשו שימוש במדגם המשתתפים הפיני ע”מ להעריך את הקשר בין החצנה או נוירוטיות ובין הסיכון לתמותה מסרטן, ומפרטים כי באוכלוסיה זו אובחנו 2,733 מקרי סרטן והתרחשו ו-1,548 מקרי מוות.

מהתוצאות עולה כי לא נמצא קשר בין החצנה או נוירוטיות ובין הסיכון לחלות בסרטן. החוקרים מפרטים כי יחס הסיכון (HR) לסרטן היה 0.99 עבור החצנה (95% CI 0.98-1.01) ו-1.01 עבור נוירוטיות (95% CI 0.99-1.02). כמו כן, לא נמצא קשר בין תכונות אישיות אלו ובין הסיכון לתמותה מסרטן.

החוקרים מוסיפים כי נמצא קשר מובהק אך חלש מאוד בין החצנה ונוירוטיות ובין סיכון גבוה יותר לסרטן ריאה, וכן בין נוירוטיות וסיכון נמוך יותר לסרטן הכבד. הם מציינים כי הקשר בין תכונות האישיות וסרטן ריאה נצפה במחקרים קודמים, וייתכן שההסבר לו הוא שתכונות אישיות מסויימות מגבירות את הסיכוי לעישון, אשר קשור לסיכון מוגבר לסרטן ריאה.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי תכונות אישיות אינן משפיעות על הסיכון לסרטן או על הפרוגנוזה של המחלה, בדומה לממצאי מחקרים קודמים.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה ציינו הכותבים כי ייתכן והגיע הזמן לזנוח את ההשערה, לפיה קיים קשר סיבתי בין אישיות האדם ובין הסיכון לסרטן. לדבריהם, גם עבודות קודמות שנערכו בנושא לא מצאו ראיות אפידמיולוגיות לקשר שכזה.

הכותבים מסבירים כי התיאוריה על הקשר בין תכונות האישיות והסיכון לסרטן היא עתיקת יומין. ע”פ התיאוריה, תכונות אישיות מסויימות עלולות להגביר את הסיכון לסרטן, בעוד שלאחר אבחנת המחלה גישה אופטימית עשויה להאריך את הישרדות החולים. ב-1962 פורסם מחקר שמצא כי לחולי סרטן ריאה היה סיכוי גבוה יותר לקבל ציון החצנה גבוה וציון נוירוטיות נמוך במבחני אישיות, לעומת קבוצת הביקורת. על סמך תוצאות אלו שיערו החוקרים כי תכונות אישיות אלו עלולות להשפיע על הסיכון לסרטן, מתוך הנחה שהתכונות משפיעות על רמת המתח, הקשור למערכת החיסון והמערכת האנדוקרינית. עם זאת, מחקרים נוספים שנערכו מאז לא תמכו בתאוריה זו.

באשר לקשר שנצפה במחקר בין תכונות האישיות והסיכון לסרטן ריאה או כבד, מפרטים הכותבים כי עישון הוא הסבר אפשרי לקשר עם סרטן ריאה, אך לא ידוע על הסבר ביולוגי הגיוני שעשוי להסביר את הסיכון הנמוך יותר לסרטן הכבד. לדבריהם, קיים סיכוי סביר שמדובר בממצא אקראי.

לדברי כותבי מאמר המערכת, המחקר הנוכחי הינו רחב היקף ובאיכות מתודולוגית גבוהה. הם מדגישים כי במחקר לא נמצא קשר בין תכונות האישיות ובין הסיכון לסרטן או ההישרדות מסרטן, אך מציינים כי קשר זה הושרש במשך שנים רבות לתפיסות התרבותיות.

Am J Epidemiol. 2010 Aug 15;172(4):377-85

Am J Epidemiol. 2010 Aug 15;172(4):386-8

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה