אונקולוגיה

שימוש באלכוהול קשור לסיכון לסרטן שד רגיש להורמונים (מתוך ה- Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות אנאליזה שפורסמה בירחון Journal of the National Cancer Institute, עולה כי שימוש באלכוהול קשור בסיכון לסרטני שד הרגישים להורמונים.

לדברי החוקרים, צריכת אלכוהול הינה גורם סיכון ידוע לסרטן שד, כאשר הקשר בין השניים מונע ככל הנראה, בעיקר על רקע הורמונאלי.  על כן צריכת אלכוהול קשורה באופן ניכר יותר לסרטני שד הרגישים להורמונים.

מטרת האנאליזה הנוכחית הייתה קביעת הקשר בין צריכת אלכוהול עפ”י דיווח עצמי ובין סיכון לסרטן שד לאחר גיל המעבר.  מתוך 87,724 משתתפות, 2,944 אובחנו עם סרטן שד פולשני במהלך תקופת המעקב.

מתוצאות האנאליזה עולה כי עפ”י ניתוח רב משתני צריכת אלכוהול הייתה קשורה באופן ישיר בסיכון מוגבר כללי לסרטן שד פולשני, קרצינומה לובולרית פולשנית וגידולים חיוביים לקולטנים להורמונים (P trend ≤ .022, עבור כולם).

הקשר בין צריכת אלכוהול וסרטן שד היה חזק ביותר עבור סוגים מסוימים של סרטן שד.  הסיכון לקרצינומת שד לובולרית חיובית לקולטנים להורמונים בנשים ששתו לפחות 7 משקאות אלכוהוליים לשבוע היה כמעט כפול מזה בנשים שמעולם לא שתו אלכוהול (יחס סיכון 1.82; 95% CI, 1.18 – 2.81), אולם הסיכון לקרצינומת שד דוקטלית חיובית לקולטנים להורמונים לא היה גבוה יותר משמעותית (יחס סיכון 1.14; 95% CI, 0.87 – 1.50).  ההבדל ביחסי הסיכון למשקה ליום בקרב אלו שצרכו אלכוהול היה 1.15 (95% CI, 1.01 – 1.32; P = .042).

שיעורים מוחלטים של סרטן לובולרי חיובי לקולטן להורמון היה 5.2 ל- 10,000 שנות אדם בקרב אלו שלא שתו ו 8.5 ל- 10,000 שנות אדם בקרב אלו ששתו בתקופת המחקר.  עבור סרטן דוקטלי חיובי לקולטן להורמון, שיעורים מוחלטים עמדו על 15.2 ו 17.9 עבור 10,000 שנות אדם, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי שימוש באלכוהול עשוי להיות קשור באופן ניכר יותר לסיכון לסרטני שד רגישים להורמונים, מאשר לסרטנים שאינם רגישים להורמונים, ממצא אשר מצביע על מסלולים אטיולוגיים שונים עבור שני סוגי סרטן שד אלו.

מגבלות המחקר כוללות את אופיו התצפיתי, שיתכן ולא אמד נכון את השימוש באלכוהול; וכן מידע אודות הגידולים התקבל מהערכות פתולוגיות אשר עשויות להשתנות בקרב בדיקות היסטולוגיות שונות במוסדות שונים.

החוקרים מסיקים כי אלכוהול הינו גורם סיכון נוסף לסרטן שד, אשר קשור באופן שונה לתת קבוצות של סרטן זה.  ומוסיפים כי ממצאי המחקר תומכים בחשיבות הבנת תת סוג הסרטן על מנת להעריך את הגורמים שעשויים היו לתרום להופעתו.

J Natl Cancer Inst

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה