אונקולוגיה

האם ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה עלולים לסבול מסיכון מוגבר לממאירות? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-19 ביולי 2010 ב-Pediatrics, עולה כי בקרב ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה נצפה סיכון מוגבר לממאירות.

זהו מחקר שוודי, שהינו מחקר המשך של מחקר קודם אשר פורסם בשנת 2005, ומצא קשר בין לידה לאחר הפריית מבחנה ובין סיכון מוגבר לממאירות בילדות, אם כי ללא מובהקות סטטיסטית. החוקרים מסבירים כי המחקר הקודם כלל פחות משתתפים ומשך מעקב קצר יותר.

קבוצת המחקר כללה 26,692 ילדים שנולדו לאחר הפריית מבחנה בשנים 1982-2005, וקבוצת הביקורת כללה 2.4 מיליון ילדים שנולדו לאחר הריון ללא הפריית מבחנה בשנים אלו. תוך שימוש ברישום הסרטן השוודי, השוו החוקרים את שיעור הסרטן בין הילדים בשתי הקבוצות לאחר תקנון לשנת הלידה.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת הפריית המבחנה נצפו 53 מקרי סרטן, לעומת 38 מקרי סרטן שהיו צפויים בקבוצה זו. הערכת הסיכון הכוללת לממאירות (total cancer risk estimate) בקבוצה זו הייתה 1.42 (95% CI 1.09-1.98, p=0.01).

מקרי הסרטן בקבוצת הפריית המבחנה כללו 18 ממאירויות המטולוגיות, מתוכן 15 מקרי לויקמיה לימפובלסטית חריפה, 15 גידולים של מערכת העצבים המרכזית, מתוכם 7 מקרי אסטרוציטומה, 2 מקרי רטינובלסטומה, ו-6 מקרי Langerhans cell histiocytosis.

לדברי החוקרים, קיימת מחלוקת בנוגע להגדרת Langerhans cell histiocytosis כממאירות, וקיים מעט מידע בספרות על האפידמיולוגיה של המחלה. הם מוסיפים כי לאחר שהוציאו מניתוח הנתונים את הילדים שחלו ב- Langerhans cell histiocytosis, ירד הסיכון ל-1.34, אך נותר מובהק סטטיסטית.

החוקרים מציינים כי נצפו הבדלים בין האימהות שעברו הפריית מבחנה לעומת האימהות לילדים בקבוצת הביקורת, ביניהם גיל אימהי גבוה יותר, היריון ראשון בשכיחות גבוהה יותר, שיעור עישון נמוך יותר, ומדד מסת גוף גבוה בשכיחות רבה יותר. לאחר תקנון למשתנים אלו, לא נצפה הבדל בסיכון המוערך לממאירות של הצאצאים.

עם זאת, החוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין מאפיינים נאונטאליים ובין הסיכון לממאירות, ומפרטים כי נצפה קשר בין לידה מוקדמת, משקל לידה של 4.5 ק”ג ומעלה, וציון אפגר נמוך, ובין סיכון מוגבר לממאירות.

החוקרים מדגישים כי הסיכון של ילד שנולד לאחר הפריית מבחנה לפתח ממאירות הוא נמוך. להערכתם, הסיכון המוגבר לסרטן אינו נובע מהפריית המבחנה עצמה. הם משערים כי ייתכן ולנשים העוברות הפריית מבחנה יש מאפיינים מסוימים שעלולים להגביר את הסיכון לממאירות בצאצאים, או שסיבוכים פרינטאלים הכרוכים בהפריית מבחנה, עלולים להסביר סיכון זה. ואכן, הן בעבודות קודמות והן במחקר הנוכחי נמצא קשר בין משקל לידה גבוה או אספיקציה נאונטאלית ובין סיכון מוגבר לממאירות.

Pediatrics. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה