אונקולוגיה

ההשפעה של גורמים הורמונאליים על זיהוי נגיף HPV בנשים צעירות (מתוך Obstet Gynecol )

אבחנת נגיפי HPV (Human Papillomavirus) בסיכון-גבוה משתנה במהלך המחזור החודשי של נשים צעירות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של Obstetrics & Gynecology. עם זאת, הדפוס המחזורי משתנה בתלות בשאלה אם הנבדקת נוטלת גלולות למניעת היריון, עם עליה בשיעורי האבחנה במהלך המחצית השנייה בקרב נשים הנוטלות גלולות, לעומת ירידה בתקופה זו בנשים שאינן נוטלות גלולות.

החוקרים מוסיפים כי גלולות למניעת היריון לא השפיעו על שכיחות, היארעות או הופעת נגיפי HPV במהלך שנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו קשר בין המחזור החודשי ובין זיהוי HPV. אחד ההסברים הוא השינויים ההורמונאליים במהלך המחזור החודשי וההורמונים האקסוגניים עם נטילת גלולות למניעת היריון.

בעידן בו בדיקות הסקר לסרטן צוואר הרחם מתמקדות בזיהוי HPV כבדיקה העיקרית, החוקרים קוראים למאמצים להפחתת שיעור התשובות החיוביות-שגויות.

מאחר שקיים קשר בין גלולות למניעת היריון ובין סיכון מוגבר לסרטן צוואר הרחם, החוקרים שיערו כי שכיחות זני HPV בסיכון-גבוה, והופעתם לאורך זמן, תהיה גבוהה יותר בנשים הנוטלות גלולות למניעת היריון. הם בחנו את הנושא במחקר פרוספקטיבי שכלל 2065 נשים בגילאי 18-29 שנים. 1315 נשים (72.7%) נטלו גלולות למניעת היריון.

במסגרת המחקר נאספו דגימות מצוואר הרחם והנרתיק בתחילת המחקר, לאחר 6 חודשים ולאחר 12 חודשים, עם סך כולל של 3577 דגימות מנשים שנטלו גלולות למניעת היריון, ו-1000 דגימות מנשים שלא נטלו גלולות.

בקרב נשים שנטלו גלולות למניעת היריון, זני HPV בעלי סיכון גבוה זוהו ב-11.5% מהדגימות שנאספו במהלך המחצית הראשונה של המחזור החודשי ו-14.5% מהדגימות מהמחצית השנייה (p=0.021). בקרב נשים שלא נטלו גלולות, שיעורי זיהוי הנגיף ירדו מ-13.90% ל-7.8% בין המחצית הראשונה והשנייה (p=0.007).

שכיחות זני HPV בסיכון גבוה עמדה בתחילת המחקר על 11.8%. ההיארעות השנתית עמדה על 12.1%, כאשר ב-4.5% הנגיף זוהה בכל שלוש נקודות הזמן; לא זוהו הבדלים מובהקים בין נשים שנטלו גלולות ואלו שלא נטלו גלולות למניעת היריון.

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי גורמים שונים עשויים להשפיע על הסיכויים לזהות נגיפי HPV ולכך חשיבות בבדיקות הסקר, מאחר שייתכן והממצאים עשויים לסייע בהפחתת זיהוי זיהומי HPV זמניים. המטרה היא לזהות זיהום ממושך בלבד, במטרה לפתח בדיקת סקר מושלמת, ללא בירורים וחששות מיותרים.

בשלב זה על הרופאים להבין כי בדיקת HPV חיובית הינה גורם סיכון בלבד, מאחר שייתכן ומזהים באקראי זיהום בנגיף HPV ללא חשיבות קלינית, בעיקר מאחר שגורמים שונים משפיעים על זיהוי הנגיף.

Obstet Gynecol 2010;116:67-75

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה