אונקולוגיה

האם טיפולים של רפואה משלימה מקלים על ילדים העוברים השתלת תאי אב? (מתוך Cacner)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רב-מרכזי חדש שפורסם בגיליון יולי של ירחון Cancer לא עלה בידי החוקרים להדגים הקלה משמעותית בעקבות טיפולים משלימים, לרבות תרפיה בהומור, עיסויים והרפייה, בקרב ילדים העוברים השתלת תאי אב.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים הציעו כי טיפולים של רפואה משלימה עשויים להביא לתועלת בקרב מבוגרים שעברו מחלת סרטן, אם כי תוצאותיהם לא היו חד משמעיות. כך למשל, נמצא כי נשים שעשו יוגה דיווחו על שינה טובה יותר ואנרגיה רבה יותר לאחר טיפולים של סרטן השד.

לדברי החוקרים, על אף שסברו כי יש ביכולתם של טיפולים מעין אלו להראות יעילות, מצאו במחקרם זה כי גם טיפולים משלימים מהאיכות הגבוהה ביותר לא הראו עדיפות על פני הטיפול התומך המקובל, שכלל תרופות לשיכוך כאבים וכנגד בחילות, ותמיכה פסיכולוגית בילד ובהוריו.

החוקרים מוסיפים כי השתלות תאי אב נכללות בטיפולים הקשים ביותר עבור ילדים חולי סרטן. פעמים רבות הם חווים כאב, תזונתם מוגבלת והם נשמרים בבידוד. לפיכך, על מנת לבחון שמא טיפולים משלימים עשויים להקל את המצוקה הנלווית לטיפול זה, הוקצו אקראית 178 ילדים בארבעה מרכזים רפואיים לאחת משלוש זרועות מחקר. הקבוצה הראשונה קיבלה את הטיפול התומך המקובל בלבד, הקבוצה השנייה עברה בנוסף טיפולי מסאז’ ותרפיה בהומור, ובשלישית נוספו טיפולי מסאז’ עבור ההורים וכן הדרכה בהרפייה, בה הונחו כיצד ניתן להיות רגועים יותר סביב ילדיהם. ההתערבויות החלו עם קבלתם לאשפוז ונמשכו עד לשלושה שבועות לאחר ההשתלה.

התוצאות העיקריות של המחקר נקבעו כדיווח של הילד והוריו על הדחק הסומטי והפרעות מצב רוח, כפי שהוערכו מדי שבוע עד לשבוע השישי לאחר ההשתלה באמצעות ה-Behavioral, Affective and Somatic Experiences Scales. יעדיו המשניים של המחקר כללו את משך האשפוז, פרק הזמן עד להשרשה והצורך בנרקוטיקה לשיכוך כאבים ובתרופות כנגד בחילה.

החוקרים מדווחים כי לא מצאו הבדלים מובהקים בין זרועות הטיפול השובות על פי דיווחי הילדים והוריהם, ולא ביחס לתוצאות הקליניות שנבדקו. לדבריהם, הסבר אפשרי אחד לכך הינו כי הטיפול התומך כבר ‘עשה עבודה טובה’ בהקלה על מצוקת הילדים.

מומחה בתחום שנתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי המחקר הנוכחי תוכנן בקפידה וכי הוא מופתע על ידי הממצאים.

Cancer 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה