אונקולוגיה

אלו נשים עם DCIS יפתחו סרטן שד פולשני? (מתוך ה- Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Journal of the National Cancer Institute ב- 28 באפריל, עולה כי יתכן וניתן יהיה לזהות אלו נשים עם DCIS (ductal carcinoma in situ) מועדות לפתח סרטן שד פולשני, ואלו נשים מצויות בסיכון נמוך.

לדברי החוקרים, כ- 44% מן החולות עם DCIS אינן נזקקות לטיפול נוסף, ויכולות לסמוך על מעקב בלבד.  בשלב זה, הם מוסיפים, יש חשש כי DCIS מטופל יתר על המידה.  יחד עם זאת, עד לאחרונה לא הייתה דרך לצפות אלו נשים עם DCIS מצויות בסיכון מוגבר לפתח סרטן שד פולשני.

עפ”י תוצאות המחקר החדש נראה כי ניתן לאמוד את הסיכון לפי 2 משתנים זיהוי גוש בשד במישוש וביטויים של 43 ביומרקרים.

במחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר ההיסטוריה הרפואית של 1,162 נשים, בגיל 40 ומעלה, אשר אובחן להן DCIS, והן טופלו בהסרת הגוש בלבד.

מתוצאות המחקר עולה כי 2 משתנים נבאו התפתחות סרטן שד פולשני תוך 8 שנים מאבחנת DCIS שיטת זיהוי הגוש, וביטויים של מספר ביומרקרים.

החוקרים מצאו כי DCIS שנמצא בעת מישוש היה יותר מועד לסיכון גבוה להתפתחות לסרטן פולשני, בהשוואה ל DCIS שאובחן בממוגרפיה.  כמו כן, נשים עם DCIS, אשר בטאו רמות גבוהות של 3 ביומרקרים p16, COX2, ו Ki67, היו יותר מועדות לפתח סרטן שד פולשני לאחר זיהוי ה- DCIS.

נשים אשר ענו על שני הקריטריונים שתוארו לעיל היו בסיכון מוגבר לפתח סרטן שד פולשני נוסף על DCIS.  27.6% מהנשים במחקר זה נכנסו לקטגוריה זו.

44.1% מהנשים לא הדגימו אף לא אחד משני המאפיינים הללו, ועל כן סווגו כבעלות סיכון נמוך לפתח סרטן שד פולשני.

החוקרים מסיקים כי ע”י שימוש בשני המשתנים שהודגמו במחקר זה, יוכלו המטפלים לסייע לחולות להחליט האם עליהן לקבל טיפול אדג’ובנטי או להמשיך המעקב בלבד, בהתאם לסיכוייהן לחלות במחלה פולשנית אשר עשויה להיות קטלנית.

במאמר מערכת נלווה, המחקר הנוכחי מתואר כמעורר מחשבה, ואם תוצאותיו תאומתנה במחקרים נוספים, הרי שניתן יהיה להפוך את הטיפול הנוכחי לאופטימאלי יותר בתנאים המתאימים.

טיפול הבחירה כיום עבור רוב החולות עם DCIS הינו הסרת הגוש ולאחר מכן טיפול בהקרנות, אולם מתוצאות המחקר הנוכחי, יתכן וניתן יהיה להמנע מהקרנות בחולות המציגות סיכון נמוך כפי שהוגדר במחקר זה.

כותב מאמר המערכת מוסיף, יחד עם זאת, כי המחקר לא היה מספיק מובהק סטטיסטית, וחלק מתוצאות הביומרקרים היו מעט מבלבלות.  כמו כן, הנבדקות במחקר טופלו בהסרת הגוש בלבד, אולם אין זה הטיפול הרווח בימים אלו, היות ורוב הנשים מטופלות בהקרנות אדג’ובנטיות, ואלו המדגימות מחלה עם רצפטורים חיוביים לאסטרוגן, מטופלות ב- tamoxifen למשך 5 שנים.

על כן, מבקש הכותב להבהיר במחקרים נוספים, האם תוצאות המחקר תושפענה מהקרנות אדג’ובנטיות וטיפול הורמונאלי.

J Natl Cancer Inst. 2010;102:585-587, 627-637

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה