אונקולוגיה

כותרת: האם יש מקום לשלב כימותרפיה וטיפול הורמונלי מוקדם עם הופעת הישנות של שאת הערמונית?/מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

מסורתית טיפול הורמונלי בשאת מתקדמת של הערמונית הוא אחד מאבני היסוד של הטיפול במחלה זו. אך טיפול זה איננו מרפא את החולה אלא רק מאט את התקדמות המחלה. נראה כי שילוב של כימותרפיה כימותרפיה נלקחה בחשבון רק לאחר כשלון טיפול הורמונלי. 

מאמר זה מתאר שימוש בטיפול כימותרפי והורמונלי לתקופה קצובה מוקדם עם הופעת עליה ב .PSA

בעבודה נכללו חולים עם שאת הערמונית ללא גרורות בברור סיסטמי, אשר טופלו בכריתה רדיקלית או קרינה. במידה ולאחר ניתוח רמות PSA עלו פעמיים בחולה לאחר כריתה החולה נכלל במחקר. אצל חולי הקרינה היה צורך גם כן בשתי מדידות של PSA עם הכפלה של הערך מהערך הנמוך ביותר אליו ירד ה PSA אחרי הקרינה. חולים שטופלו בעבר הורמונלית נכללו ובלבד שערך הטסטוסטרון שלהם חזר לנורמה לאחר הפסקת הטיפול ההורמונלי. החולים טופלו בפרוטוקול שכלל estramustine 10 mg/kg/d  ו- Docetaxel 70 mg/m2.

לאחר 13 שבועות החולים טופלו ב bicalutamide 50 mg ו luteinizing hormone-releasing hormone agonist למשך 15 חודשים. רמות PSA נבדקו כל 3 שבועות במשך הטיפול הכימותרפי ולאחר מכן כל 3 חודשים במשך 5 שנים או עד לצורך לשינוי טיפול.

רמות טסטוסטרון נלקחו לאחר הטיפול הכימותרפי וההורמונלי ולאחר שנה מסיום הטיפול ההורמונלי. התקדמות המחלה נקבעה עם עליה של PSA בבדיקות חוזרות או עליה גדולה חד פעמית.

תגובה מלאה לאחר הטיפול הייתה ב 53% מהחולים לאחר כימותרפיה, ב 63% לאחר הטיפול ההורמונלי וב 36%  שנה לאחר הפסקת הטיפול ההורמונלי.  רמות טסטוסטרון היו גבוהות מ 100ng/dl ב 97% מהחולים שנה לאחר הפסקת הטיפול ההורמונלי.

חולים עם PSA נמוך מ ng/mL 3 נהנו מתקופה ארוכה יותר עד להתקדמות המחלה. ב 41% מ  56 המשתתפים שנבדקו לפחות שנה לאחר הסיום לא נמצאה התקדמות המחלה. לדעת המחברים בעבודה זו שהיא phase II  הם הראו כי טיפול כימותרפי והורמונלי מוקדם בחולים עם הישנות של מחלת שאת הערמונית הוא מעשי.

Taplin ME, Xie W, Bubley GJ, Ernstoff MS, Walsh W, Morganstern DE, Regan MM.: Docetaxel, estramustine, and 15-month androgen deprivation for men with prostate-specific antigen progression after definitive local therapy for prostate cancer. ,






J Clin Oncol. 2006 Dec 1;24(34):5408-13.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה