אונקולוגיה

אין צורך במיפוי עצמות בגברים עם רמות PSA נמוכות לאחר טיפול לסרטן ערמונית מקומי (J Urology)

ממחקר חדש עולה כי אין צורך בבדיקת מיפוי עצמות בגברים עם רמות PSA (Prostate Specific Antigen) נמוכות מ-5 ng/mL לאחר טיפול לסרטן ערמונית מקומי. רמת PSA יכולה לעלות עד 20 ng/mL בגברים בהם המטפלים בחרו להסתפק במעקב בלבד (Watchful Waiting).

החוקרים כותבים כי קיימת מחלוקת באשר לרמת PSA בה יש לשקול מיפוי עצמות לאחר טיפול בסרטן ערמונית מוקדם.

החוקרים בדקו את שכיחות הגרורות לעצמות בקרב 8113 גברים אסימפטומטים עם רמות PSA שונות שעברו Radical Prostatectomy, הקרנות או מעקב בלבד. החוקרים ניתחו את התוצאות של 10,389 מיפויי עצמות.

שכיחות בדיקת מיפוי עצמות חיובית במקרים בהם הסתפקו במעקב או בטיפול הורמונלי (Biclutamide) או פלסבו היתה נמוכה (0.7% עד 3.2%) כאשר רמות PSA היו נמוכות מ-20 ng/mL. ברמות PSA גבוהות יותר, שכיחות בדיקות מיפוי עצמות חיוביות עלו באופן משמעותי, ולכן במקרים אלו יש לבצע בדיקה זו.

בגברים שעברו טיפול הקרנות או ניתוח, ללא קשר לתוספת Biclutamide, שכיחות בדיקות מיפוי עצמות חיוביות היתה נמוכה (0.2% עד 1.4%) כאשר רמת PSA היתה נמוכה מ-5 ng/mL.

בכל הקשור לרמות PSA גדולות מ-5 ng/mL היה מדובר בגודל מדגם קטן ולכן קשה לפרש את התוצאות.

לסיכום, החוקרים טוענים שהמחקר מספק תמיכה לדעה לפיה אין לבצע מיפוי עצמות באופן רוטיני בחולים עם רמות PSA נמוכות מ-5 ng/mL שעברו טיפול הקרנות או Radical Prostatectomy.

במקרים שבהם מסתפקים במעקב או במחלה שאובחנה לאחרונה, ניתן לוותר בבטחון על בדיקת מיפוי עצמות בנוכחות רמות PSA נמוכות מ-5 ng/mL, ובאופן זהיר, ניתן להעלות את הרמה הנ”ל ל-20 ng/mL.

השימוש ברמת PSA כאינדיקטור לגרורות לעצמות, במקום בדיקת מיפוי עצמות, תביא לחסכון כלכלי רב, בהתחשב בגודל החולים.

J Urology 2006;176:70-74.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה