אונקולוגיה

האם חשיפה ל-DDT קשורה להתפתחות סרטן כבד בבני אדם ? (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של Journal of the National Cancer Institute, עולה כי רמות גבוהות בסרום של DDT (מדביר חרקים) קשורות לסיכון גבוה של התפתחות סרטן כבד ראשוני בבני אדם.

מחקרים קודמים קשרו בין DDT ותוצר פירוק שלו DDE וגידולי כבד בחיות מעבדה. אך לא היה ברור אם חשיפה לחומר הדברה זה קשורה להתפתחות סרטן כבד בבני אדם.

במחקר השתתפו 168 חולים ו-385 משתתפי ביקורת, שהותאמו על פי גיל ומין. רמות DDT ו-DDE בסרום נמדדו על ידי שימוש ב- gas chromatography-mass spectrometry.

הסיכון לסרטן כבד נמצא קשור ישירות לרמת DDT בסרום. לנבדקים באחוזון הכי גבוה של DDT היה סיכון של פי 3.8 יותר לפתח סרטן כבד בהשוואה לחולים באחוזון התחתון.

רמת DDE בלבד לא נקשרה משמעותית עם הסיכון לסרטן כבד. אך ביחד עם רמת DDT גבוהה, נראה שרמה נמוכה של DDE מעלה יותר את הסיכון לסרטן כבד.

במונחים של סיכון אבסולוטי, האחוזון הכי גבוה של DDT נקשר לשיעור סרטן כבד של 46 מקרים פר 100,000 אנשים פר שנה בהשוואה לשיעור של 26 מקרים פר 100,000 אנשים פר שנה באחוזון הכי נמוך.

תוצאות המחקר מציעות, שחשיפה ל-DDT יכולה להיות גורם סיכון להפטוקרצינוגנזיס בבני אדם, בעיקר באוכלוסיות, שהן חשופות ישירות ל-DDT, לעומת אוכלוסיות, שרק נחשפו למטבוליטים שלו.

J Natl Cancer Inst 2006;98:1005-1010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה