אונקולוגיה

חשיבות טיפול הורמונלי בנשאיות BRCA1/2 עם סרטן שד מוקדם (J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בנשאיות המוטאציה BRCA1/2, המעוניינות בטיפול ללא הוצאת השד לאחר אבחנת סרטן שד מוקדם, ניתוח לכריתת שחלות וטיפול ב-Tamoxifen מורידים את סיכון להישנות הסרטן באותו שד לרמות דומות לאלו של המקרים הספורדים של סרטן שד.

עם זאת, גם תחת טיפול Tamoxifen או ניתוח לכריתת שחלות, יש להסביר לנשים אלו על הסיכון המוגבר שנותר להתפתחות סרטן בשד הנגדי, וכי ההגנה הטובה ביותר מושגת ע”י כריתת שד דו-צדדית.

החוקרים טוענים כי עבור נשים עם מוטאציות BRCA1/2, נותרו שאלות פתוחות באשר לטיפול המקומי הטוב ביותר לאחר אבחון סרטן שד, ועד כמה טיפול שמרני טוב במקרים אלו.

לכן, החוקרים ממישיגן, ביחד עם 11 מרכזים מארה”ב, קנדה וישראל, השוו את התוצאות בקרב 160 נשאיות BRCA1/2 ו-445 ביקורות, התואמות בגיל ובמועד האבחנה. הממצאים מופיעים בגליון חודש יוני של Journal of Clinical Oncology.

כל המשתתפות אובחנו עם סרטן שד בשלב I/II וטופלו בניתוח שמרני והקרנות. 54 משתתפות בקבוצת נשאיות המוטאציה ו-7 ביקורות עברו כריתת שחלות דו-צדדית פרופילקטית, לאחר אבחנת סרטן שד.

ההבדלים בשיעורי הישנות הגידול בתוך השד לאחר 15 שנים היו חסרי חשיבות סטטיסטית ועמדו על 24% בקרב נשאיות המוטאציה, לעומת 17% בקבוצת הביקורת.

עם זאת, נשאיות שלא עברו ניתוח לכריתת שחלות היו בסיכון מוגבר להישנות הגידול בשד, בהשוואה לביקורות (Hazard Ratio = 1.9, P=0.03).

טיפול ב-Tamoxifen היה קשור בירידה של 58% בהישנות הגידול באותו שד (HR=0.42, P=0.07). יתרה מזאת, נשאיות המוטאציה הרוויחו מטיפול Tamoxifen בדומה לביקורות לאחר 15 שנים (22% הישנות תחת Tamoxifen, לעומת 25% ללא Tamoxifen). הירידה בסיכון היתה פחות בולטת בקרב נשאיות המוטאציה שלא עברו ניתוח לכריתת שחלות (0% לעומת 31%, P=0.1).

מבחינת התפתחות סרטן בשד הנגדי, טיפול שמרני בנשאיות מוטאציה BRCA1/2 היו בסיכון מוגבר (39% לעומת 7% לאחר 15 שנים, HR=9.57, P<0.001), הבדל שהיה בולט עוד יותר בקרב נשאיות המוטאציה שלא עברו ניתוח לכריתת שחלות (45% לעומת 9%, HR=10.47, P<0.0001).

Tamoxifen הוריד את הסיכון לסרטן בשד הנגדי ב-69% בקרב נשאיות המוטאציה, וב-87% בנשאיות שלא עברו ניתוח לכריתת שחלות, אך בחולות שעברו ניתוח לכריתת שחלות, טיפול ב-Tamoxifen לא סיפק ירידה נוספת בסיכון.

סה”כ, התוצאות מעידות כי לטיפול הורמונלי יש יתרונות בכל הקשור להישנות הגידול בשד בנשאיות BRCA1/2. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי הירידה בסיכון צנועה בהשוואה לירידה של 90% ומעלה בסיכון לאחר כריתת שד בילטארלית, פרופילקטית. לכן, חשוב מאוד לדון באפשרויות הפרופילקטיות בנשאיות BRCA1/2.

J Clin Oncol 2006;24:2437-2443.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה