אונקולוגיה

בדיקות רוק חדשות מאפשרות זיהוי של סרטן אורלי ושל תסמונת סיורגן

על-פי שתי הרצאות שניתנו במסגרת הכנס השנתי של ה- American Association for Dental Research, אבחון מוקדם של סרטן אורלי ושל תסמונת סיורגן יתאפשרו בקרב באמצעות בדיקות המבוססות על נוכחות סמנים ביולוגיים ברוק.

החוקר הראשי, ד”ר Wong, מסביר בראיון כי במידה ויתאפשר אבחון של סרטן אורלי בשלב 2 במקום בשלב 4 של המחלה, ניתן יהיה לשפר את שיעור ההשרדות של החולה למשך 5 השנים הבאות ב-50%, דבר שיסייע לשפר את איכות חיי החולים ולהפחית את העול על שרותי הבריאות.

החוקרים ערכו PCR כמותי בדגימות רוק של 350 חולים הסובלים מסרטן אורלי ושל נבדקי ביקורת בריאים. הופעתם של 7 מקטעי mRNA היתה מוגברת פי 1.5 בחולים, בהשוואה לנבדקי הביקורת. בהתבסס על הממצאים הללו פיתחו החוקרים בדיקה סטנדרטית בעלת רגישות של 85% וספציפיות של 90% לזיהוי סרטן אורלי.

ד”ר Wong מוסיף כי המחקר מוכחי שניתן לזהות מחלה מערכתית באופן לא פולשני באמצעות בדיקות רוק. הוא מציין כי הבדיקה שפותחה שימושית במיוחד לסריקה בקרב אנשים שמצויים בהם גורמי סיכון לסרטן אורלי הכוללים גיל של למעלה מ-45 שנים, עישון וצריכת אלכוהול.

מחקר אחר, הראה במקביל כי רוק שנאסף מחולים הסובלים מתסמונת סיורגן יכול לשמש להבחנה בינם לבין נבדקי הביקורת על-פי ריכוזי החלבונים.

החוקרת הראשית, ד”ר Atkinson, מסבירה בראיון כי הדבר יקל על האבחון ויסייע להבין מה קורה בבלוטות הרוק של החולים הסובלים מהתסמונת, ובנוסף יסייע לפתח טיפולים שיעצרו את התקדמות המחלה, לעקוב אחר התפתחותה ולפתח תחליפי רוק יעילים יותר.

היא מציינת כי כיום האבחנה מחייבת לקיחת ביופסיה מבלוטות הרוק, שלפעמים יש לחזור עליה. המטרה הינה לפתח בדיקה לא פולשנית שתוכל לשמש במקום הביופסיה.

החוקרים השתמשו בבדיקות שונות בכדי לבדוק את פרופיל החלבונים בדגימות הרוק של 20 נבדקי ביקורת בריאים ו-41 חולים הסובלים מתסמונמת סיוגרן ראשונית.

הממצאים הראו כי ריכוזם של 8 חלבונים דלקתיים מוגבהים פי 2 בדגימות הרוק של החולים, בעוד רמתם של 2 חלבונים, המוכרים כחלבוני acinus, פחתה. החוקרים מאמינים כי הוספת חלבונים אלה לרוק מלאכותי תהפוך אותו ליעיל יותר בטיפול בסימפטומי הפה היבש של החולים.

ד”ר Atkinson מסכמת כי הממצאים מעלים מידע ראשוני בנוגע לבדיקה אינדיווידואלית של סמנים או שילוב שיכול לשמש בבדיקות לאבחון המרכיב האורלי של תסמונת סיוגרן.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה