אונקולוגיה

מתן imatinib מראה יעילות גבוהה בטיפול בלוקמיה מיאלואידית כרונית בכל שלביה (Cancer)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, מתן טיפול באמצעות imatinib מראה יתרונות לטווח הארוך בחולים הסובלים מלוקמיה מיאלואידית כרונית (CML) בכל שלביה.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים מעידים על הצלחות לטווח הקצר במתן טיפול באמצעות imatinib בכל שלבי ה-CML, אך הבנת שיעורי התגובה לטווח הארוך הגורמים לעמידות אינה מלאה.

במחקר הנוכחי נבדקו יעילות ה-imatinib לטווח הארוך והפתוגנזה של הופעת עמידות משנית בקרב 300 חולים הסובלים מ-CML שנמצאה בהם מוטצית כרומוזום פילדלפיה ו/או מוטצית BCR-ABL או הסובלים מ-ALL עיקשת או מהישנות של ALL מסוג Ph-positive.

ב-97% מהחולים שסבלו מ-CML בשלב הכרוני הופיעה תגובה המטולוגית מלאה. בתוך 30 חודשים עמדו שיעורי ההישרדות ללא מחלה על ערכים של 83% ושל 79% בקרב החולים שהופיעה בהם תגובה המטולוגית מלאה.

הסבירות לתגובה ציטוגנית גדולה היתה טובה יותר באופן מובהק בקרב חולים שהחלו בקבלת imatinib בתוך 24 חודשים מזמן האיבחון.

בקרב חולים שבהם הופיעה עמידות המטולוגית או הישנות היוו מוטציות BCR-ABL גורם פוטנציאלי לעמידות בכמחצית מהמקרים והתפתחות קלונלית קריפטוגנית נצפתה בכמחצית מהמקרים.

התוצאות היו ירודות מעט בקרב חולי CML בשלב המואץ של המחלה. תגובה המטולוגית נתקבלה ב-91% מהם, וב-61% מהם התקבלה תגובה מלאה.

בשיעור דומה של חולי CML בשלב המואץ שבהם נצפתה עמידות או הישנות הופיעו מוטציות BCR-ABL או התפתחות קלונלית קריפטוגנית (62% ו-50%, בהתאמה).

רק ב-49% מחולי ה-CML בשלב משבר ה-blast המיאלואידי הופיעה תגובה לטיפול ה-imatinib, משך התגובה ההמטולוגית בחולים אלה עמד על 6 חודשים ושיעור ההשרדות המשוער במהלך 12 חודשים עמד על ערך של 32%.

בחולי ה-Ph-positive ALL התקבלה תוצאה ירודה, כולם נפטרו ממחלה מתקדמת.

החוקרים מסכמים כי מטרתם של מחקרים עתידיים תהיה למנוע או להקטין את הופעת העמידות לטיפול.

הם מציינים כי הוצע לשלב מתן מעכבי tyrosine kinase עם תרופות בעלות מנגנוני פעולה שונים וכי מחקרים קליניים הבוחנים אפשרות זו מבוצעים כיום.

לידיעה במדסקייפ

Cancer 2005;103:1659-1669.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה