אונקולוגיה

נוגדי חימצון, למניעת סרטן מערכת העיכול , סקירה שיטתית של העובדות, מתוך jc 426+שאלת השתלמות, למנויים-חינם!!!






נוגדי החימצון אינם זוכים לעדנה… מחקרים אקראיים שבדקו את הטיפול בביטא קרוטן בסרטן הריאה, הראו דווקא עליה בסיכון למחלה בקרב אלו שנטלו את הטיפול. ובבדיקת נוגדי החימצון בתחלואה לבבית, לא נמצא תועלת לטיפול אשר נמשך 5 שנים.

עקה חימצונית, הידועה גם בשם: Oxidative stress, יכולה לגרום לסרטן. הדיאטה האנושית מורכבת מחומרים מחמצנים, או אוקסידנטים (Oxidants) ומחומרים נוגדי חימצון או אנטיאוקסידנטים (Anti Oxidants). מערכת העיכול, הינה אחת המערכות העיקריות בגוף בהן מתבצעים תהליכי חימצון, ולכן, השאלה האם נוגדי חימצון יכולים למנוע סרטן במערכת העיכול, עוררה עיניין רב.

הפגיעה החמצונית, מסוגלת להשרות מוטציות בגנים ולעודד ייצור קרצינוגנים. ובנוסף להשפעה המרעה של חמצן פעיל על התא האנושי, פגיעה חמצונית יכולה להביא למות התא כלומר לאפופטוזיס (Apoptosis).

הפרעה בויסות האפופטוזיס של תאים כמו שכזאת, מעורבת בגרימת מחלות שונות של מערכת העיכול וביניהם, גם סרטן.

  מחקרים תצפיתיים, אפידמיולוגיים רבים, כבר הראו את התועלת באכילת ירקות ופרות, העשירים בנוגדי חמצון, במניעת סרטן של מערכת העיכול.

אולם, תוצאות המחקרים אשר בדקו את התועלת בצריכה של תוספי תזונה המכילים נוגדי חימצון למניעת סרטן במערכת העיכול, הראו תוצאות סותרות.

סקירה שיטתית זאת, הכוללת גם תוצאות מטה-אנליזות, תנסה איפוא לשפוך אור, על תוצאות המחקרים אשר בדקו את תפקיד נוגדי החימצון במניעת סרטן של מערכת העיכול.

ובכן, לפי סקירה שיטתית זו שנערכה עפ”י עקרונות ה-קוקריין (Cochrane), לא נמצא יתרון לטיפול בנוגדי חימצון למניעת סרטן של מערכת העיכול.

הסקירה הקיפה 14 ניסויים בהם טופלו קרוב ל-200,000 משתתפים בנוגד חימצון או בפלצבו. נבדקו 10 טיפולים שונים, לגבי סרטן הושט, הקיבה, המעי הגס, הלבלב והכבד.

במטה אנליזה הגדולה ביותר שנבדקה, השפעת נוגדי החימצון במניעת סרטן היתה מועטה ולא מובהקת סטטיסטית. כאשר נבדקו ההתערבויות השונות לבדן או באיחוד התוצאות, לא נמצאה תועלת או נזק לטיפולים השונים, למעט שני יוצאי דופן, הטיפול ב-ויטאמין C ובסלניום (Selenium).

ולמרות שויטאמין C היווה חלק מקומבינציות טיפוליות שונות, רק מחקר קטן בדק את הטיפול בויטאמין C לבדו, ובו לא דווחו מקרי סרטן, כלומר לא ניתן היה להעריך את התועלת בטיפול מניעתי זה.

תוצאה זו מפתיעה בגלל התוצאות הטובות של הטיפול בויטאמין C במחקרי תצפית אשר קדמו למחקר אקראי ומבוקר זה. יוצא דופן נוסף הוא הסלניום. הטיפול בסלניום, הביא להפחתה של יותר מפי שניים בשיעור מקרי סרטן מערכת העיכול בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הבקרה, כשעיקר התועלת היתה במניעת סרטן הכבד. אך שני המחקרים הקטנים אשר בדקו טיפול בסלניום, סווגו ע”י מחברי הסקירה כעשויים ב”איכות נמוכה”.

במאמר המערכת המתייחס למחקר זה, כותבים המחברים, שהמסקנה הפשוטה מתוצאות מחקר זה היא שאין תועלת בשימוש בתוספת של נוגדי חימצון למניעת סרטן מערכת העיכול.

אך שוב נזכיר, שקיימת סתירה בין תוצאות מחקרי התצפית שבדקו טיפול זה לבין תוצאות המחקרים האקראיים, שלא הצליחו להוכיח תועלת בטיפול זה. ובעצם קיימות פרשנויות רבות המסבירות את המנגנונים הביולוגיים אשר אחראי לתועלת בטיפול זה. וגם, ברור הוא, שבמחקרים הבודקים טיפולים במחלה המתפתחת באיטיות כמו הסרטן, קיים הבדל משמעותי בין נטילת נוגדי חימצון במינון פארמאקולוגי, בגיל המבוגר למשך מספר שנים ובין נטילת כמויות טבעיות באופן קבוע מגיל הילדות.

אולם קיים גם צד נוסף בתוצאות הסקירה השיטתית. מטה אנליזה של שישה מהמחקרים האקראיים הראתה עלייה מתונה אך מובהקת בשיעור התמותה כתוצאה מהטיפול בנוגדי חימצון. מחברי המחקר קובעים, שהטיפול בנוגדי חימצון מגביר את שיעור התמותה הכולל. הם גם מעריכים שטיפול כזה יביא למוות מוקדם של 9000 מכל מיליון אנשים המקבלים תוספת של נוגדי חימצון. הטענה שתוספי הויטאמינים לא רק שאינם מועילים אלא יתכן שהם אף גורמים למוות, היא טענה מדאיגה. בהתחשב בעובדה שתכשירים אלו נמכרים בכמות גדולה מאוד ושהפופולאריות שלהם הולכת וגדלה משנה לשנה.

יש להתייחס לתוצאות אלו כראשוניות ולהמתין לתוצאות מחקרים הנערכים כעת אשר בודקים גם הם את התועלת והנזק בטיפול זה.  ולכן עפ”י מחברי מאמר המערכת המתייחס למחקר שתואר, לא ניתן עדיין להסיק שהטיפול בנוגדי חימצון אכן מביא לנזק, וברור הוא שלסוגים השונים עשוייה להיות השפעה שונה.

הערת העורך: הסקירה הזו מהווה אכן מכה נוספת לחסידי תוספי התזונה למיניהם. לא נראה שיש מקום על בסיס המידע שהוצג כאן להתריע ולהזהיר את מטופלינו הרבים המשתמשים במולטיויטמינים ותוספים אחרים, ואולם נראה שמסקנות המחקר צריכות לעודד אותנו להמליץ על תזונה עשירה בירקות ופירות המכילים אנטיאוקסידנטיים. במגזין זה וגם במגזין הבא אנו מציגים  עובדות מעניינות ומעודדות על התועלת הרבה והמובהקת של דיאטה ים תיכונית העשירה בירקות ופירות, שעליה אפשר בהחלט להמליץ באופן גורף, הן למי שנוטל תוספי תזונה, והן למי שלא. מאמר זה מציב סימני שאלה מאוד ברורים באשר להמלצות של כל מומחי האנטיאגינג הממליצים על מנות גבוהות של נוגדי חימצון. 

למאמר:


Antioxidant supplements for prevention of gastrointestinal cancers: a systematic review and meta-analysis

 

 :למאמר

Vitamins to prevent cancer: supplementary problems



0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה